Mire jó a hőtérképes honlapelemzés?

Mire jó a hőtérképes honlapelemzés?

Mire jó a hőtérképes honlapelemzés?

A Google Analytics látogatottsági statisztika megjelenésével egy fantasztikus új eszköz került az online marketinggel foglalkozó szakemberek kezébe. Végre meg tudták mondani, hogy a weboldal-látogatók honnan érkeztek, milyen oldalakat tekintettek meg, és azt is, hogy ott mennyi időt töltöttek.

A Google Analytics megjelenése óta folyamatosan fejlődik, most már azt is meg tudjuk mondani egy látogatóról, hogy mennyi idős, milyen érdeklődési területei vannak, melyik országból érkezett és milyen eszközt, operációs rendszert használ.

Egy dolog azonban továbbra is homályos volt a szakemberek előtt, ez pedig a látogató viselkedése az oldalon. Azt tudjuk, hova érkezett meg, hol hagyta el az oldalt, hol mennyi időt töltött, de azt, hogy pontosan mit csinált, hova kattintott, mit olvasott el, meddig görgetett, sokáig nem tudtuk. Pedig ezek az információk szükségesek ahhoz, hogy egy weboldalon a felhasználói élményt javítani tudjuk, ami az utóbbi években a legfontosabb mozgatórugója lett a webes fejlesztéseknek.

Erre a problémára fejlesztették ki a hőtérképes szoftvereket. Cikkemben ezeknek az eszközöknek a főbb jellemzőit mutatom be részletesen.

Mik azok a hőtérképek?

A hőtérkép olyan kétdimenziós adatábrázolás, amelynek során színekkel próbáljuk meg megjeleníteni egy látogató tevékenységét a weboldalon. A hőtérkép a weboldal egy lapját mutatja, amelyen különböző színek jelzik magát az aktivitást, illetve annak erősségét. A hőtérképek a látogató egérmozgása és kattintásai alapján készülnek.  Ezeket az adatokat konvertálják át színes képekké, amelyeket utána rávetítenek a weboldal egyes lapjaira, hogy lássuk, hol, milyen jellegű aktivitás történt. 

Mire jó a hőtérképes honlapelemzés?

A hőtérképeknek különböző típusai vannak:

Kattintáskövető hőtérkép

Ez az egyik leggyakrabban használt típus. A kattintáskövető hőtérkép azt mutatja be, hogy a látogató a weboldalon hol, milyen pontokra kattintott. A kattintások száma alapján a hőtérkép a világosabb zöld színtől egészen a pirosig terjed.

Mivel a Google Analyticsből csak azt tudjuk meg, hogy a látogató mely oldalakat látogatta meg, csak a kattintáskövető hőtérképből derül ki, hogy az oldalon belül pontosan hova kattintott. 

Egérmozgás-követő hőtérkép

Ez a hőtérképtípus a látogató navigációját mutatja az oldalon azzal, hogy színekkel jelzi azokat az útvonalakat, amelyeket a látogató az egerével bejárt. Az egérmozgást követő hőtérképből az derül ki, hogy a weboldal mely részei keltették fel a látogató figyelmét, és melyek azok a részek, ahova egyáltalán nem jutott el.

Görgetéskövető hőtérkép

Ez a hőtérképtípus azt ábrázolja, hogy a látogató merre görgetett az oldalon, és hol hagyta el azt. A görgetéskövető hőtérkép segít a weboldaltartalmak hosszúságának optimalizálásában, illetve a CTA-k (Call to Action gombok) elhelyezésében, ezzel növelve a konverziós arányt.

Szemmozgást követő hőtérkép

A szemmozgást követő hőtérkép elkészítése általában speciális technikát igényel, de segítségével rögzíthetővé és elemezhető válik az, hogy a látogató figyelme merre fókuszál a weboldal böngészése közben.

Miért fontos a hőtérképes elemzés használata?

A hőtérképek segítségével az online marketinggel foglalkozó szakemberek sok segítséget kapnak egy a weboldal felhasználói élményének javításához és a konverziós ráta növeléséhez. A hőtérképek által szolgáltatott információ segít beazonosítani azt, hogy …
a weboldalon mik azok a részek, ahova a látogató kattintani akar, de valójában nem kattinthatók (Tehát mit kell belinkelni, mert a látogató úgy érzi, szüksége lenne rá.)

  • hova helyezzük a kulcsfontosságú információkat a weboldalon
  • mi az, ami „működik” a weboldalon (tartalmilag és funkcionálisan), és mi nem
  • a látogatók melyik CTA-ra kattintanak, és melyikre nem
  • a konverziós útvonalak megfelelően irányítják-e a látogatót, vagy sem
  • melyek a zavaró, felesleges elemek a weboldalon, amelyek eltávolíthatók
  • a látogató megfelelően tudja-e használni a navigációt, érti-e a weboldal működését

A hőtérképes elemzések birtokában nem kell azon gondolkodnod, hogy a weboldalra megtervezett navigáció, CTA-k, funkcionalitás, szövegezés jól működik-e, vagy sem, mert biztos választ fogsz kapni ezekre a kérdésekre.

Biztos választ írtam az előző mondatomban, de nem azonnalit, nem véletlenül. A hőtérképes leírások ugyanis viszonylag keveset beszélnek arról a tényről, hogy csak megfelelő mennyiségű adat birtokában szabad következtetéseket levonni a hőtérképek által szolgáltatott adatokból. 

Egy kis látogatottságú weboldal esetében ez azt jelenti, hogy a beüzemelés után akár több hetet vagy hónapot is várni kell, mire olyan mennyiségű adat (kattintás, görgetés stb.) összegyűlik, ami kizárja az egyes látogatók viselkedési sajátosságait, és az átlagra enged következtetéseket levonni.

Hogyan javítja a weboldalad konverzióját a hőtérképes honlapelemzés?

Hogyan javítja weboldalad konverzióját a hőtérképes elemzés?

A hőtérképes elemzés segítségével a weboldalon optimalizálni tudod a CTA-k formáját, szövegezését és elhelyezését.
Ha azt látod, hogy a látogató elkerüli a CTA-kat, nem kattint rájuk, akkor módosítani kell a formájukon, feltűnőbbé kell tenni őket. Ha továbbra sem működik, akkor módosítani lehet az elhelyezésükön, a körülöttük lévő margó nagyságán, illetve a szövegezésükön.

A hőtérképes elemzés segítségével a weboldalon javítani tudod a weboldal szövegezését és olvashatóságát
Ha a látogató csak kis mennyiségét olvassa el a weboldal szövegének, akkor lehet javítani a tartalom strukturáltságán vagy gyanakodni lehet arra, hogy túl kicsit a betűméret. Ha a probléma továbbra is fennáll, akkor módosítani kell a hajtás feletti rész szövegezésén, hogy figyelemfelkeltőbb legyen.

A hőtérképes elemzés segítségével a weboldalon ki tudod zárni a weboldal strukturális és design hibáit
Ha a látogatók az oldalon bizonyos tartalmakra egyáltalán nem figyelnek – ilyenek sok esetben az oldalsávok –, akkor megfontolandó ezen tartalmi részek elhagyása az oldalról.

A hőtérképes elemzés segítségével a weboldalon maximalizálni tudod a képek hatékonyságát
Egy megfelelően megválasztott kép az oldalon a látogató figyelmét a CTA irányába irányíthatja. A statisztikák rámutattak arra, hogy több százalékkal javul a konverzió, ha a képen szereplő személy a CTA irányába néz, nem pedig valahova máshova.

A hőtérképes elemzés segítségével a weboldalon csökkenteni tudod az oldalelhagyások számát.
Egy rosszul elhelyezett kosárba dobás gomb nagy mértékben csökkentheti a konverziót. A hőtérképes elemzések segítségével kimutatható, ha a látogatók egy meghatározott százaléka azért kattint el az oldalról, mert figyelme elkalandozik, nem egyértelmű számára, hogy hol, hogyan kell egy terméket kosárba dobni.

Hogyan javítja a weboldalad konverzióját a hőtérképes honlapelemzés?

Milyen hőtérképszoftverek érhetők el a piacon?

Meglehetősen nagy a kínálat a hőtérképes szoftverekből, és mivel többségük ingyenesen kipróbálható, ezért mindenki megtalálja a számára szimpatikusat. Íme a legnépszerűbbek:
Crazy Egg – weboldal: https://www.crazyegg.com 
HotJar – weboldal: https://www.hotjar.com 
Mouseflow – weboldal: https://mouseflow.com 
Lucky Orange – weboldal: https://www.luckyorange.com 
Inspectlet – weboldal: https://www.inspectlet.com
Heatmap.me – weboldal: https://heatmap.com
Ptengine – weboldal: https://www.ptengine.com 
Clicktale – weboldal: https://www.clicktale.com 
SeeVolution – weboldal: https://www.seevolution.com 
 

Összefoglalás

A hőtérképes elemzés manapság már elengedhetetlen azokon a területeken, ahol a konverzió akár csak minimális növelésével is lényeges árbevételtöbbletet lehet elérni. Azoknál a webshopoknál, amelyek sok millió dolláros forgalmat bonyolítanak le egy évben, a legapróbb, akár csak 1%-os konverziónövekedés is nagy bevételtöbbletet jelent éves viszonylatban. Ebből a többletből pedig könnyen ki lehet fizetni egy olyan elemző csapatot, akik folyamatosan figyelik a hőtérképek által szolgáltatott információkat és apróbb módosítások elvégzésével törekednek a magasabb konverzió és felhasználói élmény elérésére.

Ha kisvállalkozást vezetsz, akkor nem kell lemondanod a hőtérképek által szolgáltatott adatokról, mert sokfajta eszköz áll rendelkezésre a piacon, akár ingyenes kipróbálással is, így egy pár kattintásból álló beüzemelést követően már te is hozzájutsz azokhoz az információkhoz, amelyet a nagy cégek nap mint nap hasznosítanak. Sok sikert kívánok!


Tusnádi István

További bejegyzések

Google Ads - A Te cégednek is használnia kellene?

Vállalkozásod felvirágoztatásához a marketing útvesztőiben keresgélsz, hogy felvirágoztasd a vállalkozásodat? Az interneten böngészve arra gondolsz, milyen fantasztikus lenne a Te cégedet is a Google keresőjének találati élmezőnyében látni? A Google Ads (régebben Adwords) használatával egy szempillantás alatt elérheted ezt.

Olvasom tovább...

Legyél Te is emoji kutató!

Ha szívesen böngészed a telefonodon az emoji galériát, a matricákat vagy a hangulatjeleket, és az üzeneteidben vagy a bejegyzéseidben tucatnyit használsz belőlük, az akár egy igazán kreatív és változatos munkát is hozhat számodra. A nem túl távoli jövőben egyre inkább szükség lesz olyanokra, akik értik és tudják is használni a hangulatjeleket, így akár azok kutatója is válhat belőled. Hogyan? Mit kell ehhez tudni?

Beszéld az emoji nyelvet!

Olvasom tovább...

Színekkel teli marketing eszközök

A szívedben a színek kívülről is látszanak.”

A héten botlottam ebbe a mondatba, amely tökéletesen megfogta a lényegét annak, hogy miért fontos láttatnod az egyéniségedet. Nem csak a magánéletben, de az üzleti tevékenység során is kiváló marketing eszközök lehetnek a színek. Az alábbi összeállításban megmutatom Neked, hogy milyen hatást válthatsz ki a marketing eszközök és a színek együttes használatával.

Olvasom tovább...

Jöhet végre a kulturált kommentek ideje a Facebook kommunikációban

Téged is bosszantanak azok a kommenthuszárok, akik értékes véleménynyilvánítás vagy kommunikáció helyett mások posztjait és hozzászólásait trollkodva és veszekedéseket generálva élik mindennapjaikat a közösségi oldalakon?

Úgy tűnik, hogy a Facebook is megelégelte az offenzív trollkodást az oldalán. Lépéseket tettek ugyanis a konzekvens kommentek előtérbe helyezésére, a nem titkolt cél ezzel egy élhető online kommunikációs kultúra kialakítása.

Olvasom tovább...

5G, a kommunikáció nem túl távoli jövője. De hova tartunk?

A mobilon zajló kommunikáció sokat fejlődött az elmúlt három évtizedben, amióta az első (akkor még fél tégla méretű) kütyükkel kezdtünk babrálni.

A kommunikáció hajdanán még jóval szerényebb volt a mostani változathoz képest, főként a telefonálás volt az egyetlen funkció, amire használhattad a mobilodat, később vált csak elérhetővé a hangposta és az sms funkciók. Emellett nem volt ekkora készülék és kiegészítő kínálat sem, mint manapság, amikor egymást érve adják ki az újabb és újabb eszközcsodákat.

Olvasom tovább...

Mitől lesz hiteles a blog írás a közönséged számára?

Amikor meglátod ezt a két szót: blog írás, sok dolog ugrik be róla.

Valaki ír valamit. Az interneten. Többször egymás után. Lehet üzleti kommunikációs eszköz vagy hobbikellék. Vagy útinapló szemet gyönyörködtető, földi paradicsomokról. Kimért és hivatalos, esetleg könnyed és játékos. Kedélyeket borzoló, talán álomba ringató.

Olvasom tovább...