Divatfogalom vagy a marketing jövője? Growth hacking kisokos

Divatfogalom vagy a marketing jövője? Growth hacking kisokos

Divatfogalom vagy a marketing jövője? Growth hacking kisokos

Ha elsőre nem ugrik be, hogy ezt most eszik vagy isszák, nem vagy egyedül. Olyan új, hogy magyarul még jóformán szavunk sincs arra, hogy mi is a growth hacking. Mégis egyre többen hisznek abban, hogy ez a „trükkös növekedés” fogja felváltani a hagyományos marketinget.

Hogy mi lesz a jövője (lesz-e egyáltalán?), azt persze nem mi fogjuk ebben a cikkben eldönteni, hanem a piac. De addig is lássuk az új terület fogásait és alapszavait! Ki tudja, talán még hasznot is húzhatsz belőle, ha a versenytársaidnál hamarabb beszállsz…

Growth hacking: a leleményes, kis pénzigényű kreatív ötletek műfaja

– valahogy így lehetne meghatározni a lényeget dióhéjban. De ennél azért a téma nagyobb figyelmet érdemel.

Rövid bevezetőként ajánlható hozzá angol nyelven Ryan Holiday Growth Hacker Marketing című munkája, főleg a hangoskönyvváltozat végén található alapszótár, amelynek meghatározásaiból alább szemezgetünk.

A growth hacker „munkaköri leírása” aránylag egyszerű: gyors növekedést elérni az induló vállalkozás számára kevés pénzből. Ennek érdekében a viralitási faktort, ami a terméket megosztásra, továbbajánlásra méltóvá teszi, már a termékfejlesztés szakaszában igyekszik abba beépíteni.

Módszere, a growth hacking a hagyományos marketing játékszabályait sutba vágó üzleti stratégia, mely a drágán megvásárolt, de lassú és bizonytalan hatású reklámfelületek helyett az organikus (szájreklámszerű) és virális (egymást „megfertőző” felhasználók általi) növekedésre törekszik.
 
Más szóval, ha a költségvetésedből nem futja óriásplatákokra, akkor a growth hacker megnyugtat: se nem szükséges, se nem érdemes erre milliókat költened az internet és a közösségi média korában. Az online üzleti kommunikációban ugyanis már nem azoké a pálya, akik „szélesvásznú”, hollywoodi szuperprodukciókkal nyomulnak. 

Helyüket az ötletes growth hackerek veszik át, akiknek termékelőnyök, extrák és bónuszok által sikerül „megvesztegetniük” az úgynevezett korai befogadókat (early adopters), és az általuk való megosztásra, továbbításra érdemessé teszik a terméket.

Mi a szemléletváltás lényege?

Az, hogy a trükkös növekedés (growth hacking) műfajában nem a márkanév ismertsége, illetve a televízión, rádión stb. keresztül történő egyirányú kommunikálása a fontos. Hanem ehelyett minden a tesztelhető, nyomon követhető és akár ugrásszerűen is nagyobb léptékre igazítható ügyélszerzési technikák körül forog.

A fizetett média (offline reklám) helyett kedvenc eszközei az e-mailek, kattintásonként fizetett („pay per click”) online hirdetések, blogcikkek, közösségi médiahackek, vírusvideók és alkalmazásprogramozási interfészek. 

Kiindulópontja a minimálisan életképes termék, az egypontnullás változat, mely legtöbbször díjmentessége folytán lehetővé teszi a növekedés mágusai számára, hogy a potenciális ügyfélkörről minél több, eléhetőségükkel, érdeklődési körükkel stb. kapcsolatos adatot gyűjtsenek; ugyanakkor azt is, hogy visszajelzéseik alapján továbbfejlesszék, sőt akár tökéletességre vigyék a terméket.

Módszere a virális ciklus („viral loop”) beindítása, vagyis az öngerjesztő folyamat megtalálása, mely továbbiakban a növekedés motorjaként működik. Három egyszerű fázisa során a korai alkalmazó meglátja a terméket, majd használni kezdi, és végül megosztja/ajánlja barátainak, ismerőseinek. 

Ryan Holiday példája a virális ciklusra: ismerősöd e-mailben meghívót kap egy terméknépszerűsítő nyereményjátékra. Elfogadja a meghívást, sőt a meghívót meg is osztja, mondjuk a Twitteren, mert ezért cserébe még egy nevezést kap, vagyis növeli a nyerési esélyét. Te megpillantod a tweetjét, beszállsz a játékba, és megosztod a meghívót a saját barátaiddal. 

Persze a fontos az, hogy  a folyamat elején ott legyen az érték, azaz a viralitás beindítója és a terjesztést motiváló tényező, mely egy vicces vírusvideó poénjától az díjmentesen letölthető tudásanyagon át egészen a nyereményig bármilyen hasznos, értékes dolog lehet. 

Mert először adnod kell, hogy kaphass.

Ezért ha growth hacket keresel, előbb tedd fel mindig magadnak a kérdést: vajon mi készteti majd a címzettedet arra, hogy saját társadalmi tőkéjét (ismertségét, baráti körében birtokolt státuszát, népszerűségét) arra használja, hogy Téged ajánljon, illetve termékedet népszerűsítse? Ha megvan a válaszod rá, jó eséllyel Te is kitalálhatsz egy saját növekedési trükköt!

Nos, eddig az alapszótár. Most már nem vagy egészen járatlan ezen a területen sem. Ha Neked példát kellene mondanod erre a modellre, mi jutna eszedbe? Segítünk: kék-fehér színű, és 2 milliárd felhasználója van… a Facebook!


Kíváncsivá tettünk, hogy mit hozhatna Neked egy ilyen megközelítés? Olvass itt tovább, ha egyszerű eszközökkel elérhető, valódi growth hacking eredményekre vágysz!

További bejegyzések

Ilyen gombot varrj rá: értékesítési szöveg hatékony lezárással

Az értékesítési szöveg (vagy hunglish nyelven: sales oldal, landing page) ugyan nem kabát, de gomb nélkül mit sem ér. „Feliratkozom … letöltöm … kosárba teszem … még több infó … kifizetemˮ és egyéb cselekvések (akciók) nevei díszelegnek rikítóan színesen, felkiáltójelekkel sűrűn megtűzdelve azokon a gombokon, amik a cselekvésre való felszólítást (call to action) képviselik. Milyen kell legyen ez a lezárás ahhoz, hogy lehetőleg azonnal hasson? Az elterjedt gyakorlat ellenére az alapszabály:

Olvasom tovább...

42 napos kommunikációs kihívás a Drogmentes Magyarországért

A Drogmentes Maraton csapata 18 éve minden tavasszal körbefutja az országot, és felvilágosító előadást tart a diákoknak a drogok káros hatásairól. Évek óta példaképeim ezek a csillogó szemű fiatalok, akik évente több ezer gyereknek adnak igaz adatokat a drogokról. Idén 320 települést érintenek, és számos iskolában mesélnek a diákoknak a kábítószerek káros hatásairól. Ezt a felvilágosító munkát nem lehet elég korán kezdeni, mert a felmérések azt mutatják, hogy már az általános iskolákban találkoznak a gyerekek a drogokkal.

Olvasom tovább...