Hogyan írj bevételhozó kommunikációs tervet?

Hogyan írj bevételhozó kommunikációs tervet?

Hogyan írj bevételhozó kommunikációs tervet?

Jazz vagy szerelmi vallomás – ezeken a területeken van igazán helye az improvizációnak. Az üzleti kommunikációban pedig kimondottan érdemes a stratégiai tervezésre időt fordítani, erre való a kommunikációs terv. Mert ahogyan Antoine de Saint-Exupéry, a híres francia író mondta: „A cél terv nélkül nem több puszta kívánságnál.”

Kommunikációs terv a kapkodás megelőzésére

Nem a határidő a legjobb múzsa – ezt felejtsük is el! A tizenegyedik órában, például a most közelgő karácsonyi szezon előestéjén késő finomra hangolni üzleti kommunikációdat az ünnepre. Egész évben rendszeresen kell kommunikálnod ahhoz, hogy célközönséged bizalmat érezzen irántad, és a legelőször eszébe jutó, megbízható ismerősként tekintsen Rád akkor, amikor a vásárlási döntés meghozatalára kerül sor.

Amit fentebb leírtam, szaknyelven úgy hívják, hogy „szakértői státuszépítés”. Ez a vásárlást előkészítő bizalomteremtés módszere, ami azért fontos, mert az internetezők (manapság: 10 leendő ügyfeled közül 10!) annak szavaznak bizalmat a pénzükkel, aki előzőleg díjmentesen, hasznos információk rendszeres kommunikálásával belopta magát a szívükbe.

„Ha nálad ilyen értékes (hasznos, szórakoztató stb.) az az információ, amit folyamatosan ingyen adsz, akkor milyen lehet a termék, amiért még pénzt is kérsz?!” Azt szeretnénk elérni, hogy így kiáltson fel a leendő ügyfél.

Röviden kifejezve ez az oka annak, hogy a kommunikációs terv az alapja az interneten ügyfeleket hódító cégek marketingstratégiájának, mert felismerték az üzleti kommunikáció aranyszabályát: ha van kifelé történő kommunikáció, akkor lesz profit is.

Kommunikációs terv nélkül azonban az internetes marketing olyan, mint a görkorcsolyázó polip: sok a mozgás, de sohasem lehet tudni, hogy mikor megy előre, félre vagy hátra.
 

Kommunikációs terv írása 5 egyszerű lépésben

Az internetet értékesítési csatornaként használó cégek legértékesebb munkaeszköze egy egyszerű Excel-táblázat, a kommunikációs terv, amely legalább egy negyedévre előre tartalmazza azokat a témákat és üzeneteket, amelyek előkészítik a vásárlást. Hírlevélötletek, blogcímek sorakoznak benne egymás után, azokra a kulcsszavakra igazítva, amelyekben a célpiacod gondolkodik, innen vezetve el őket lépésről lépésre a rendelésig.

1. Tudatosítsd a kommunikáció szerepét! Mielőtt a leendő kommunikációs terved, következő negyedévre vagy egész évre dátumokkal kitöltött Excel-táblázat, üres előjegyzési naptár vagy nagyméretű kartonpapír elé leülnél, idézd lelki szemeid elé azt az egyetlen, konkrét és lehetőleg számszerűsíthető célt, amit el szeretnél érni a rendszeres üzenetírás által. Minek kell változnia, és milyen kívánatos állapotba kell eljutnia a kommunikációs tervbe foglalt kampányod nyomán? És mit kell a címzettnek üzeneted befogadása nyomán tudnia, gondolnia, éreznie és tennie a felkínált termék vagy szolgáltatás kapcsán?

2. Lásd magad előtt a címzettet! A vizualizációs gyakorlatoknak ezzel még nincs végük. Ebben a lépésben fel kell vázolnod a címzett fantomképét. A kommunikációs terv írásakor gondolkodj mindig konkrét, hús-vér emberekben, és ne kategóriákban, szegmensekben, „célpiacban”, mert a címzetted nem egy számítógép vagy mobil eszköz képernyője mögött ülő testület, hanem mindig az egyes személy. Vannak olyan szövegírók is, akik alkotás előtt kiteszik az asztalra maguk elé egy ismerősük, kedves ügyfelük vagy a célpiac egy „tipikus” képviselőjének a neten keresett képét, azért, hogy személyre szólóan, közvetlenebbül írjanak.

3. Hogyan fest a témád a címzett szemszögéből? A kommunikációs tev megírásához tisztáznod kell, hogy jelenleg nagyjából milyen szavakat használnak, milyen asszociációik vannak a területed kapcsán azoknak az internetezőknek, akik nem szakértői a témának, de nem is teljesen közömbösek iránta. Ennek a közös megértésnek a szintjéről kell a tudásukat észrevétlenül, mintegy szórakoztató csevegéssel fejlesztened, bővítened, és természetesen a vásárlás irányába terelned. Témáid elsődleges forrása tehát nem a saját szaktudásod vagy mindaz, amit arról közölni szeretnél, hanem eddigi ügyfeleid, célközönséged érdeklődési iránya, leggyakoribb kérdései, feltevései és/vagy előítéletei alapján kialakított asszociációid.

4. Oszd be, és ütemezd! Ha sikerült megfelelően ráhangolódnod a célközönséged hullámhosszára, és a leendő ügyfeleid vágyai, megoldásra váró problémái és kezelendő kifogásai alapján körvonalaztad a témáidat, akkor már csak annyi a teendőd, hogy hónapokra, hetekre, sőt napokra leoszd ezt a szabadon papírra vetett ötletgyűjteményt. Ez lesz maga a kommunikációs terv, amely alapján az ügyfélhódításban haladni fogsz. Úgy kell eljárnod, mint az udvarlásnál: az egyszerűbb, ismerkedő üzenetektől haladhatsz az egyre összetettebb, nagyobb érdeklődést feltételező „mesélés” felé, nem a termékedből kiindulva, hanem a kitartóan ostromolt kiszemelted kegyeit keresve.

5. Hangold finomra a csatornákat! Kommunikációs tervedben a rövidebb műfajok (hírlevél, Facebook-poszt, hirdetés stb.) vezessenek rendszeresen a hosszabb, több információt átadására alkalmas formákhoz (blogbejegyzés, letölthető tanulmány, ingyenes e-book és társaik) oly módon, hogy a terelés célpontja a tudástárként, információs adatbázisként elgondolt honlapod legyen. A honlapodra hívó üzenetek időzítését a célközönséged életmódjától, internetezési szokásaitól kell függővé tenned. Pl. a kora délelőtt leveleiket megnyitó irodai alkalmazottaknak a reggeli órákra érdemes ütemezned, de persze nem feltétlenül az információáradatot hozó hétfőre.

Ha sikerül a kommunikációs terv megírásának főbb lépéseit követned, hamarosan olyan párbeszédet alakíthatsz ki a célpiacoddal, amelynek vásárlás a vége.


Tervezzük meg együtt az online kommunikációdat!

Elvontnak tűnik a fenti leírás? Konkrétabb útmutatásra, ötletekre vágysz? Ha szeretnéd személyre szabott tartalommal megtölteni saját kommunikációs mátrixodat, akkor gyere el az üzleti kommunikációs terv megírásáról szóló díjmentes előadásra!

További bejegyzések

5G, a kommunikáció nem túl távoli jövője. De hova tartunk?

A mobilon zajló kommunikáció sokat fejlődött az elmúlt három évtizedben, amióta az első (akkor még fél tégla méretű) kütyükkel kezdtünk babrálni.

A kommunikáció hajdanán még jóval szerényebb volt a mostani változathoz képest, főként a telefonálás volt az egyetlen funkció, amire használhattad a mobilodat, később vált csak elérhetővé a hangposta és az sms funkciók. Emellett nem volt ekkora készülék és kiegészítő kínálat sem, mint manapság, amikor egymást érve adják ki az újabb és újabb eszközcsodákat.

Olvasom tovább...

Mitől lesz hiteles a blog írás a közönséged számára?

Amikor meglátod ezt a két szót: blog írás, sok dolog ugrik be róla.

Valaki ír valamit. Az interneten. Többször egymás után. Lehet üzleti kommunikációs eszköz vagy hobbikellék. Vagy útinapló szemet gyönyörködtető, földi paradicsomokról. Kimért és hivatalos, esetleg könnyed és játékos. Kedélyeket borzoló, talán álomba ringató.

Olvasom tovább...

Hogyan válnak vállalkozásod hasznára a negatív Facebook vélemények?

A Facebook vélemények varázslatos bája abban rejlik, hogy ezekben bárki kedvére kifordulhat önmagából (vagy épphogy valódi önmagát adhatja), látszólag következmények nélkül. Ha jobban belegondolsz, itt egyfajta fejlődési tendencia fedezhető fel, mert 10 éve az emberek még a chat oldalakon, egy nicknév oltalmában tették meg ugyanezt.

Olvasom tovább...

  • Írta: Langmár Kommunikáció 2
  • 2019.05.28.
  • Marketing

Móka és kommunikáció a Könyv 2019 konferencián

Rengeteg kiváló ember gyűlt össze múlt szombaton a 2019-es Könyv konferencia rendezvényen, ahol az inspiráció, a kommunikáció és a marketing került fókuszba. Ha részt vettél az eseményen, számos érdekes előadással, kiváló szakemberekkel és vidám hangulattal találkozhattál.

Olvasom tovább...