Apró lépések a hatékony íráshoz

Apró lépések a hatékony íráshoz

írás

Fél órája bámulod a monitorodat, és még mindig nincs egyetlen épkézláb ötleted sem, hogy miről írj a következő hírleveledben? Kövesd ezt a hét egyszerű lépést, és sokkal hatékonyabban fog menni az írás…



A mögötted álló szakmai tapasztalatoknak köszönhetően sosincs gondod azokkal az emberekkel, akikkel egy kávé mellett beszélgetsz a területedről. Amikor azonban írásban kell kommunikálnod, akkor azon kapod magad, hogy az idő megy, Te pedig nem haladsz.

Rombold le magadban azokat az érzelmi gátakat, amelyek megakadályoznak abban, hogy ugyanolyan jó értékesítési szövegeket és reklámokat írjál, mint amilyen ügyesen értékesíted a szolgáltatásaidat egy megbeszélés alatt.

Hogyan?

Írj úgy, ahogy beszélsz.

Ne keresgéld reményvesztetten a tökéletesnek ígérkező szavakat, hanem maradj a stílusodnál, és add bele az egyéniségedet az írásaidba. A szövegírás csak akkor bonyolult, ha nincsenek letisztulva a gondolataid. Úgy a bizalomépítés is nehezebben megy.

Nem vagy egyedül ezzel a problémával, amit szerencsére 7 egyszerű lépéssel lehet orvosolni.

1. Képzeld magad elé egyik közeli barátodat

A jó írás egyfajta párbeszéd az író és az olvasó között. Te is arra törekszel, hogy gondolatokat ébressz a másik emberben, ezért olyan témáról célszerű beszélgetni vele, ami érdekli őt.

Tedd fel magadnak ezeket a kérdéseket:


  • Milyen stílusban beszélsz az ügyfeleiddel?

  • Milyen szavakat használsz egy megbeszélésen?

  • Miről beszélsz először?

  • Hogyan kelted fel a vágyat a szolgáltatásod iránt?

  • Milyen példákat használsz, hogy megvilágítsd a problémát?

  • Milyen kérdéseket tesznek fel neked ennek kapcsán?

Ha az üzleti találkozóidon laza vagy, akkor ne erőlködj az írásos kommunikációdban se a hivatalos megfogalmazással, mert átjön a monitoron keresztül az izzadságszag.

2. Készíts hangfelvételt

Nem látod magad kívülről? Nem tudod felidézni, hogy milyen vagy a terepen?

Semmi gond! Következő alkalommal, amikor telefonon beszélsz valamelyik ügyfeleddel, akkor vedd fel a beszélgetést, és készíts ebből magadnak egy vázlatot.

Amikor benne van a ritmus a lábadban, akkor nem veszed észre, hogy milyen lépéseket teszel, csak táncolsz. Ugyanez a helyzet a szakterületeddel is: ezer meg egy kérdésre válaszoltál már. Mivel rég óta az iparágadban vagy, ezért nem tudod kívülről nézni, hogy másoknak MI jelenthet problémát. Van egy vakfoltod, amitől nem látod, hogy mit nem értenek az ügyfeleid, hiszen neked magától értetődik minden a rutinod miatt.

3. Add önmagad

Vegyél egy mély lélegzetet, nyugodj le, és add önmagad. Nézz magadba, menj fel a Facebook oldaladra: akinek ennyi barátja van, azt nem véletlenül szeretik az emberek! Jó a stílusod, úgyhogy nyomjad bátran, tetszeni fog az olvasóidnak is.

Használj egyszerű mondatokat, amit a 8 elemit végzett emberek is könnyedén megértenek. Abból még senkinek sem lett baja, hogy közérthetően fogalmazott.

4. Hétköznapi nyelven írj

Lehet, hogy egy szakmai konferencián sokan megértik, ha szakszavakat használsz, de amikor írsz, akkor ezeket inkább kerüld el. Ha úgy érzed, hogy ennek a szónak inkább a külföldi verziója az elterjedt, akkor se ess bele abba a csapdába, hogy csak azt használod. Elsősorban a magyar megfelelőjét írd, és ha nyakatekertnek érzed leírva, akkor egy zárójelbe tedd be a szerinted elterjedt verziót.

5. Ne görcsölj a nyelvtannal

Amikor elbizonytalanodsz egy szóval kapcsolatban, akkor csak menj tovább. Már lendületben vagy, beindultál, mint egy sakknagymester, ne hagyd, hogy egyetlen szó megtörje a lendületedet!

Úgysem fogod 10 perc múlva publikálni az írásodat, jót tesz neki egy éjszakai pihenő, úgyhogy ezeket majd kijavítod utólag. Most arra koncentrálj, hogy a fő gondolatmenetet leírd. Ha ezzel megvagy, akkor ráérsz majd cizellálni, javítgatni, újra szerkeszteni és átírni.

Ahhoz úgyis legalább 17 lépés kell, hogy jobb íróvá válj, most ne arra koncentrálj.

6. Kérj telefonos segítséget

Biztos akarsz lenni benne, hogy az írásodon átsüt a stílusod? Hívd fel az egyik barátodat, és olvasd fel neki a cikkedet. Ha vizuális, akkor küldd el neki e-mailben. Kérjél tőle egy visszajelzést, hogy neki mi a véleménye az írásról. Átjön rajta a stílusod?

7. Olvasd fel hangosan

Mielőtt kiadok egy írást a kezemből, előtte gyakran kell átszerkeszteni. Első lépésben mindig felolvasom hangosan, hiszen így rengeteg bosszúságot megspórolok magamnak.

Próbáld ki, és rögtön látni fogod, amikor egy SZOT véletlenül elírtál, lehagytál egy ékezetet vagy egy írásjelet. Az is gyakran előfordul, hogy a szerkesztés közben kihúzol egy mondatot, ami nélkül egy logikai bukfenc marad két bekezdés között. Ezeket mind javíthatod, ha hallod a mondanivalódat.

Te már magabiztosan használod ezeket a lépéseket, vagy neked is tudtam új szövegírási tippet adni?

Örülök, ha lájkolod, és annak még jobban, ha leírod a véleményedet a cikkről!

További bejegyzések

E-mail kampány – így kezdd el jól!

Szinte minden marketing eszköz használatánál, így az e-mail kampány kapcsán is igaz a mondás: ha jól kezdesz hozzá, a munka felét elvégezted. Egy több elektronikus levélből álló csomag előállítása átgondolt, strukturált tervezést igényel – pontos célokra, stratégiára és cselekvésre késztető gondolatokra van szükség. Nézzük, melyek a legfontosabb lépések egy sikeres e-mail kampány elindításához!

Olvasom tovább...

Google Ads - A Te cégednek is használnia kellene?

Vállalkozásod felvirágoztatásához a marketing útvesztőiben keresgélsz, hogy felvirágoztasd a vállalkozásodat? Az interneten böngészve arra gondolsz, milyen fantasztikus lenne a Te cégedet is a Google keresőjének találati élmezőnyében látni? A Google Ads (régebben Adwords) használatával egy szempillantás alatt elérheted ezt.

Olvasom tovább...

Legyél Te is emoji kutató!

Ha szívesen böngészed a telefonodon az emoji galériát, a matricákat vagy a hangulatjeleket, és az üzeneteidben vagy a bejegyzéseidben tucatnyit használsz belőlük, az akár egy igazán kreatív és változatos munkát is hozhat számodra. A nem túl távoli jövőben egyre inkább szükség lesz olyanokra, akik értik és tudják is használni a hangulatjeleket, így akár azok kutatója is válhat belőled. Hogyan? Mit kell ehhez tudni?

Beszéld az emoji nyelvet!

Olvasom tovább...