Klasszikus szövegírás képletek, amikkel többet értékesíthetsz - Tippek értékesítési üzenetek, üzleti kommunikáció, szövegírás, hirdetések és hírlevelek írásához

Klasszikus szövegírás képletek, amikkel többet értékesíthetsz

Klasszikus szövegírás képletek, amikkel többet értékesíthetsz

A szövegírás, vagyis a marketing- és reklámszövegek megalkotásának legősibb képlete, az AIDA a 20. század elejére megy vissza. 

Mit fed a betűszó? Hogyan írhatsz meggyőzően ezzel a képlettel? És egyáltalán:

Van új a Nap alatt? Szövegírás logikák az AIDÁ-tól a PAS-ig

Előrebocsátva cikkünk végkövetkeztetését, végső soron a szövegírás szinte mindegyik eljárása a probléma-megoldás lépésekre épül. Csak mindig kicsit másképp jut el a kiindulóponttól az eredményig.

Az AIDA logikája a következőket foglalja magában: 

  • A mint „attention”, a figyelem megszerzése 
  • I mint „interest”, az érdeklődés felkeltése 
  • D mint „desire”, vágy ébresztése 
  • A mint „action”, felhívás a cselekvésre 

A klasszikus értékesítési szöveg először is felhívja a figyelmet önmagára. Azután érdeklődést kelt a témája iránt. Majd vágyat ébreszt az eladni kívánt dologra. Végül vásárlásra ösztönzi az olvasót. 

Példáért nem is kell a tengerentúlra menni. Ez a modell olyan általános, hogy már a piaci kereskedőink is ennek ősét használták. Anélkül, hogy tudták volna, mi fán terem a szövegírás vagy a tartalommarketing. Pl. „Szép kisasszonyok! (A) Olcsó az alma (I), Piros és lédús! (D) Almát vegyenek! (A)” 

Nagyjából ugyanezt kell követned akkor is, ha az AIDA modernebb változatait használod. Itt van rögtön az ACCA: Awareness -> Comprehension -> Conviction -> Action. Magyarul: Tudatosítás -> Megértés -> Meggyőződés -> Cselekvés. 

Akárcsak az előbbi esetben, a szövegírás itt sem tesz mást, mint előbb felhívja a közönség figyelmét, érdeklődését magára irányítja. Majd vágyakozást kelt azáltal, hogy kommunikálja a termék vagy a szolgáltatás személyes értelmét, jelentését. Konkrétabban: azt, hogy miként teszi jobbá a vásárló életét, hogyan oldja meg a problémáját. Végül arra biztatja az olvasót, hogy minél gyorsabban a tettek mezejére lépjen: rendeljen!

Klasszikus szövegírás-képletek

Még több betűszó – és valami, amit érdemes megjegyezned a szövegírás sikere érdekében

Újabb tuti változat az AIDA százéves témájára az AAPPA: Attention -> Advantage -> Proof -> Persuasion -> Action. Vagyis: a Figyelem megszerzése -> az Előnyök bemutatása -> Bizonyítékok (statisztikák, elégedett ügyfélvélemények stb.) -> Meggyőződés -> Cselekvés. 

A szövegírás új eleme itt, amit érdemes beépítened a gyakorlatodba, hogy nem csupán a problématudatot piszkálja meg. nem elégszik meg azzal, hogy „megforgatja a kést a sebben”, hogy aztán rögtön a megoldást, a gyógyító balzsamot is felkínálja rá. Hanem bizonyítékot szolgáltat az üzenetre. 

(Nézd meg ebben a cikkben, hogy mi lehet ezek közül az úgynevezett „társadalmi bizonyíték”, ami szuperül hat.)

A bizonyítékokról nem szabad megfeledkezned akkor sem, ha a PPPP modellt használod. Ennek a rövidítésnek a feloldása: Picture -> Promise -> Prove -> Push.

Először is: kérd, hogy képzeljék el! Fesd le minél élénkebben szavakkal azt az állapotot, amiből kiindulsz (Picture)! Ez lehet a probléma, de akár az eszményi állapot is, amihez az általad értékesített áru segíti hozzá az érdeklődőt. 

Ezután tégy ígéretet (Promise)! Ebben felvillantod a megoldás lehetőségét. Ez Nálad van ugyan, de itt még nem adod oda teljes egészében. Ha mindez megvan, akkor bizonyítanod kell (Prove). Ám a legfontosabb, hogy a végén a megoldás felé „told” (Push) az olvasót.

Persze itt sem alapul más elven a szövegírás, mint – egy hosszabb mondatban összefoglalva – azon, hogy minél hamarabb megszerezd a figyelmet, majd felkeltsd a vágyat, aztán az ígéretben leírd az előnyöket, hogy végül konkrét bizonyítékokkal is alátámaszd, és lezárásképpen kérd, sőt „parancsold”, hogy rendeljék meg.

Ez az utóbbi elem, maga a cél az, amit a szövegírás gyakorlatában sohasem szabad szem elől tévesztened. Remek trükk, ha rögtön azzal kezded, hogy papírra veted a lezárást, ami „hangulatba hoz” az értékesítéshez, és nem hagy elkalandozni, mert mindvégig diktálja a szövegírás tempóját. 

Ha jó értékesítési szöveget akarsz írni, akkor kezdd hát nyugodtan a végével!

Gyorsítsuk fel együtt az eladást!

Két képletet hagytunk a cikk végére, amik közül az elsőben nem teljesen a jó öreg AIDA köszön vissza különféle modern kötösökben, mint a fentiekben. 

Napjaink figyelemzavaros értékesítési kultúrájához jól illik a szupergyors FAB, ami azt fedi, hogy: Features -> Advantages -> Benefits. Mindössze annyit tesz, hogy bemutat néhány fontos terméktulajdonságot (Feature-t), ezeket lefordítja az előnyök (Advantages) nyelvére, hogy a szubjektív, sokszor az olvasó érzelemvilágát is megmozgató haszonnal (Benefit) zárjon.

Egy egyszerű példa. Olyan gáztűzhelyet dobsz a piacra, ami gyors főzést tesz lehetővé. Ez a legfontosabb terméktulajdonsága. Előnye? 5 perc alatt 200º C-ra képes felmelegedni, ami által – mondjuk – kétszer gyorsabb a versenytársainál. Haszna az, hogy nem kell többé unatkoznod főzés közben. Vagy csak simán az, hogy hamarabb kész lesz az ebéd.

Ami a másik villámsebességű képletet illeti: a PAS egyszerűen a probléma-megoldás logikához tér vissza. Az angol képlet feloldása: Problem -> Agitate -> Solution. Magyarán: Probléma -> Felkavarása, megpiszkálása, azaz a problématudat megmozgatása -> Megoldás felkínálása.

Ebben a stratégiában a fájdalom és a veszteség elkerülésére irányuló, általános emberi törekvésre megy ki a játék a szövegírás során. Első ránézésre ijesztőnek tűnhet ilyen felvetéssel indítani, de aki foglalkozott valaha lélektannal, az tudja, hogy két dolog motiválja leginkább az embereket. Az egyik a veszteségtől való félelem, a másik pedig a nyereségre való törekvés. A veszteségtől való félelem az erősebb! A PAS egy ilyen veszteséget helyez kilátásba. De rögtön megnyugtatja az olvasót, mert felkínálja a lehetőséget az elkerülésére.

Nagyjából ezek lennének az utóbbi évszázadban használt, legnépszerűbb szövegírás képletek. Kedvet kaptál ahhoz, hogy használd őket, és minden eddiginél ütősebb értékesítési szövegekkel támogasd cégedben az értékesítést?

Most van egy szuper e-könyvünk arról, hogy miként mutasd be úgy az árudat, hogy a netezők vásárlással reagáljanak rá. Kattints a linkre, mert ezt az újdonságot látnod kell a minden eddiginél hatékonyabb szövegírás érdekében!

További bejegyzések

Célállítás és üzleti kommunikáció tervezése az év finisére

Nem rossz célállítási szabály az üzleti kommunikáció területén se: célozd meg a Holdat, hogy eltaláld a kerítést! De ha a célod kellően nagy ahhoz, hogy lelkesíteni tudjon, az még nem elég. Néhány egyszerű szabályra még szükséged lesz ahhoz, hogy helyesen jelöld ki az idei éved elérendő sikereit úgy, hogy azok meg is valósuljanak.

Célok az üzleti kommunikáció sikeréhez

Olvasom tovább...

Nyári trendek a közösségi média oldalain

Nyáron az élet is megváltozik, lehetségessé válik a lehetetlen is. A közösségi média is pezseg az élettől. Vidámság, jókedv, napsütés, színek, kacagások köszönnek vissza a posztokból. Meleg időben látványosabban dübörög az élet. Élményeket, érzelmeket gyűjtenek az emberek, és ontják magukból azokat a közösségi média oldalaira. Te se maradj ki a jó posztokból, hass az emberekre! 

Maradj trendi nyáron is a közösségi média oldalain!

Olvasom tovább...

Így maxold ki a Facebook hirdetést

Irigykedve figyeled a konkurenciát? Kíváncsi vagy, ők vajon mit csinálnak másképp a Facebookon, miért van annyival több követőjük? Az egyik legkézenfekvőbb válasz, hogy versenytársaid ismerik az eredményes és célravezető Facebook hirdetés használatát.

Facebook hirdetés nélkül nem megy?

Olvasom tovább...

Eladás 1 mondattal: címsortippek a blog írás sikeréhez

Nem az örökkévalóságnak szól. Az üzleti blog írás célja az, hogy itt és most eladjon. Mi kell ehhez? Az, hogy előbb magát a blogcikket „eladdˮ az olvasónak. 

Ehhez lesz szükséged olyan a tárgysorokra, amik hatására a célközönséged tagjai megnyitják a cikkedet kiajánló heti hírlevelet. Illetve címsorokra, amik később is frissként adják el a már kihelyezett szöveget. 

Sőt: az alábbi címsortippek még az ötleteket is meghozzák számodra, ha épp nem tudod, hogy miről és hogyan írj!

Ragyogóan teljesítő címsorok az üzleti blog írás gyakorlatában

Olvasom tovább...