Szűkszavú szövegírás maximális hatással: hogyan csináld? - Tippek értékesítési üzenetek, üzleti kommunikáció, szövegírás, hirdetések és hírlevelek írásához

Szűkszavú szövegírás maximális hatással: hogyan csináld?

Szűkszavú szövegírás maximális hatással: hogyan csináld?

Hatalmas lett a reklámzaj, ezért a szövegírás tétje idén egyre inkább a kommunikatív hatékonyság. Minél kevesebb szóval minél több tartalmat kell átadnod oly módon, hogy ez vásárlásra ösztönözze az olvasót. Lássuk, miként lehetséges ez.

Minimalista szövegírás tippek egy mondatban

„Becsvágyam ez: tíz mondatban elmondani, amihez másnak egy egész könyv kellˮ – jelentette ki minden álszerénység nélkül a művész-filozófus, Friedrich Nietzsche. Kövesd őt, és építs a következő tanácsokra:

1. Gondolkodj címsorokban!

Szellős, alcímekkel bőven megtűzdelt szöveget kell előállítanod. De kerüld a manapság elharapódzott hibát, ami lejáratja a szövegírás nemes műfaját: a bombasztikus, túl sokat ígérő, kattintásvadász címeket! Ha a szöveg nem képes tartani, amit a cím ígért, azzal csak felbosszantod az olvasót. 

Tekints a címre úgy, mint az olvasóddal folytatandó párbeszéd kezdőmondatára, amiben a vágyaira hatva vagy a problématudatát megpiszkálva valamilyen előnyt kell ígérned neki.

Ahhoz, hogy ez jól menjen, találj ki 5 címvariánst minden általad írt szöveghez, és válaszd közülük azt, amit egy ellenkező irányba rohanó, az elfoglaltságtól lihegő ember után kiáltanál az utcán, hogy megállítsd! A vonzó címsoríráshoz ebből a korábbi cikkből kaphatsz tippeket.

Mert a manapság a mobiljukon böngésző internetezők pont így festenek. 

2. Csapj a lecsóba a bevezetésben!

A címsor után ez a második legolvasottabb elem. Ezért az a legjobb, ha a szövegírás legvégén, ha már minden letisztult, utolsóként írod meg. A kezdőbekezdés azonban nem arra való, hogy a Holdtól indulj el a közelítésben, és a sok körítéssel fáraszd az olvasót.

Ellenkezőleg: már az első sorokban benne kell lennie a legfontosabb információnak, amit közvetítesz, és önálló értelme kell legyen. Más szóval: ne félj attól, hogy „lelövöd a poéntˮ, mert ha sokáig kertelsz, lehet, hogy nem is lesz majd, aki végighallgassa a viccet! 

Az alapgondolat és a legfontosabb érv már az első bekezdésben benne kell legyen, mert sokan nem jönnek majd veled tovább. Ám azokat, akiknek több idejük van, a bekezdés végén csábítsd külön ígéretekkel, még több előny, még több érv, meglepetésszerű felismerések stb. említésével a továbbolvasásra!

3. Irtsd az ismétlést!

Lehet, hogy szuggesztívnek tűnik, meg néhányan még mindig úgy gondolják, hogy a „tudatalattiraˮ hat, de a vásári hipnotizőrök technikái nem működnek a szövegírás terén. Tudatalatti befolyásolás helyett hassunk csak a tudatra! 

Ha konkrét mondanivalód van, sohase félj attól, hogy túl rövid szöveg kerekedik belőle. Mert ha igazán fontos az olvasóid számára az, amit mondani fogsz, akkor hálásak lesznek, hogy nem raboltad drága idejüket a papagájszerű ismétlésekkel.

Egyszóval: virágnak virágkosarat – szóvirágnak szájkosarat!

4. Írj „felhasználóbarátˮ bekezdéseket!

A nagyobb, összefüggő szövegtömbök riasztóan hatnak. Azt sugallják, hogy nem lesz idő olvasás közben megállni felszusszanni, pihenni. Mivel az olvasód „szkennelˮ, szemelget a tartalomból, böngész a tekintetével, az a legjobb, ha néhány soros bekezdésekre szorítkozol, amikben kiemelt kulcsszavak vezetik a szemét végig a szövegen.

A „felhasználóbarátˮ szövegírás azt is jelenti, hogy – bármennyire is meglepőnek tűnik – nem a Te stílusod diktálja a szöveg megformálását. Hanem az olvasódé. 

Gyakorlatképpen írd meg ugyanazt a szöveget, de más és más címzettet idézve a lelki szemeid elé munka közben! Nagymamádat, a sarki bolt kasszásnőjét na meg a vízvezetékszerelőt, akit a múlt héten hívtál ki, hogy megjavítsa a csöpögő csapot – de az egyetemi professzort is, aki viszont szeret szakszavakat és egy kis profi rizsát hallani, mert ő meg ezt szokta meg a maga területén.

5. Hagyd érni!

A szövegírás és maga a szöveg a szövés metaforájára épül – nem csak a magyar nyelvben. Csakugyan, nekünk sem szabad összegubancolni a szálakat. De lehet, hogy ehhez a tanácshoz nem a szövőszék képét, hanem inkább a sütést-főzést érdemes felidézni. 

Konkrétabban: miután jól összegyúrtad a textusodat, hagyd kelni, mint a tésztát! Ha a határidőid megengedik, akkor az a legjobb, ha egy-két napig rá se nézel. Ha már eleget ért a fiókban vagy a számítógéped hard drive-ján, vedd elő, és húzz ki belőle mindent, ami felesleges. 

Most fogsz tudni igazán javítani a helyesírási és stiláris hibákon is, mert már félig-meddig az olvasó szemével nézel az eredményre, és ezért nem érzed fájdalmas érvágásnak a törlést, se nem siklasz át nyelvtani buktatókon az alkotás hevében.

6. „Határok közt válik el, ki a mester!ˮ

Ezt a klasszicista esztétika atyja, Nicolas Boileau mondta még a 17. század végén, de a szövegírás terén is érvényes a tanács. Gyakorlatozz, teszteld a kreativitásodat azáltal, hogy különféle terjedelmi határokat szabsz magadnak! 

Így kipróbálhatod, hogyan lehet ugyanazt a tartalmat 100 szóban, 300 szóban vagy akár 600-900 szóban elmondani – a helyzettől és a megcélzott olvasó ízlésétől függően.

Mellesleg az is kiderül majd ebből a játékból, hogy melyek a legfontosabb gondolatok és a legütősebb fordulatok, amikre érdemes építened, mert valami miatt lépten-nyomon belopják magukat a különböző hosszúságú szövegeidbe.

7. Ennyi az annyi!

Mennyi is? Hiszen van, amikor a hosszabb szöveg a nyerő. Pl. egy drágább termék esetében nem szabad fukarkodni az érvekkel. A lényeg ugyanis nem az „önmagában vettˮ hosszúság vagy rövidség. Hanem az, hogy a közlendő tartalomhoz képest ne legyen hosszabb (szószátyár) a szöveg – és persze rövidebb sem, mert akkor lehet, hogy olyasmit hagytál ki a szövegírás során, ami meggyőzhette volna a tétovázó címzettet. 

Ha úgy érzed, hogy ismétlés nélkül már nem tudnál több indokot felhozni a rendelésre, akkor gratulálok. Kiteheted a pontot a munka végére, de ennél korábban semmiképp ne hagyd abba!

Hogyan tovább?

Kedvet kaptál, hogy nekivágj életed első értékesítési szövege megírásához? Vagy már a sokadikat írod, de tovább szeretnél fejlődni? Van egy ajándékunk számodra. Töltsd le díjmentesen a szövegírás kézikönyvét innen!

Ha pedig aggódnál a Facebook aktuális változtatásai miatt, gyere el az erről tartott előadásunkra, és tudd meg, hogy kovácsolhatsz belőle előnyt. 

További bejegyzések

Az online kommunikáció 5+1 trendje 2018-ban

Hogyan optimalizálható a legjobban az online kommunikáció 2018-ban? Milyen új trendeket kövess, és mi az, amire már nem érdemes túl sok időt fordítanod? Aki az online marketing világát ismeri, jól tudja, hogy ebben a szélsebesen változó üzletágban az első és legfontosabb, hogy jól informáltak legyünk. A 2018-as változásokról és előrejelzésekről alábbi összefoglalónkban olvashatsz.
 

1. Az online kommunikáció törzse: az e-mail marketing

Olvasom tovább...

Katt a gombra! Értékesítési szövegírás hatékony lezárással

Felszólítás a cselekvésre (call to action): így hívják azokat a webszövekbe „belevarrtˮ gombokat, amik nélkül az értékesítési szövegírás csupán öncélú kreatív játék lenne.
 
„Feliratkozom … letöltöm … kosárba teszem … még több infó … kifizetemˮ vagy egyéb cselekvések (akciók) nevei díszelegnek rajtuk. Meg az is előfordul, hogy a szöveg végén található, linkesített mondat vagy szókapcsolat szólít fel a szerző számára kívánatos cselekvésre.
 
Milyenek legyenek ezek a felhívások azért, hogy a célszemély valóban engedelmeskedjen és továbbkattintson?

Milyen a felszólító gombokra összpontosító értékesítési szövegírás?

Olvasom tovább...

SEO haladóknak: keresőoptimalizálás a RankBrain algoritmusra

Ha számodra se ismeretlen szó a „keresőoptimalizálás” (SEO), akkor valószínűleg arról is tudsz, hogy mindannyiunk kedvenc keresőrendszere egy olyan algoritmust (utasítássorozatot) használ a weboldalak rangorolására, ami több mint 200 összetevőből, úgynevezett „rangsorolási szignálból” áll.

Ezek közül a az egyik legfrissebb és legfontosabb a RankBrain. Hogyan kell eljárnod, ha azt szeretnéd, hogy ez a számítógépes „rangsoroló agy” szeresse a weboldaladat?

RankBrain keresőoptimalizálás lépésről lépésre

Olvasom tovább...

Hogyan ad el az értékesítési szöveg csak címsorokkal?

Mielőtt az értékesítési szöveged bármit is eladna, előbb „el kell adnodˮ olvasóidnak magát az értékesítési szöveget. Más szóval: rá kell venned őket arra, hogy egyáltalán elolvassák. De vajon hogy is néz ki egy olyan cím, ami képes ezt megtenni?

Sokat ígérő, bombasztikus és kattintásvadász? Előnyökkel kecsegtet, vagy találós kérdésekkel piszkálja fel az olvasó kíváncsiságát? Esetleg újdonságokat, híreket közöl az illető területről?

Vagy csak a jó sok felkiáltójelen (!!!) és az olyan, kapabetűkkel kiemelt „varázsszavakonˮ múlik az egész, mint az AJÁNDÉK, az INGYENES és az AKCIÓ? :)

Miről szóljon az értékesítési szöveg címsora

Olvasom tovább...

Az év első közösségi média forradalma: változik a Facebook

Előnyödre vagy hátrányodra van a közösségi média éllovasa által beharangozott fordulat? Attól függ, melyik oldalon állsz: hirdetni szeretnél, vagy inkább minden vágyad az, hogy békén hagyjanak, mert a családoddal, barátaiddal való kommunikációra szereted használni a Facebookot.

Mark Zuckerberg friss, pár napos bejelentése alapján ezután a felhasználók hírfolyamát a barátaik és családtagjaik bejegyzései fogják uralni, mert a Facebook idéntől korlátozni fogja a hirdetéseket, reklámokat.

Tyűha! Vajon akkor mi, szövegírók és tartalomgyárosok már készülhetünk is szakmát váltani?

Mi lesz a közösségi média marketinges használatával?

Olvasom tovább...

2018-as közösségi média trendek

Ha valaki esetleg még kételkedne a közösségi média valóságalakító erejében, elegendő felidéznie a tavalyi amerikai elnökválasztás esetét. A várt eredmény feje tetejére állításában a Facebooknak oroszlánrésze volt. Sokan még most is felróják Zuckerbergnek, hogy olyan álhírek terjedését tette lehetővé, amik a most a Fehér Házban csücsülő győztesnek kedveztek. (Erről annak idején itt írtunk részletesebben.)

Idén „fokozódik a helyzetˮ a közösségi média fórumain

Olvasom tovább...