Célállítási szabályok a 2018-as marketing terv megírásához - Tippek értékesítési üzenetek, üzleti kommunikáció, szövegírás, hirdetések és hírlevelek írásához

Célállítási szabályok a 2018-as marketing terv megírásához

Célállítási szabályok a 2018-as marketing terv megírásához

Először is egyáltalán minek az írott, részletes marketing terv? Mágikus gondolkodásnak tűnik az egész: mintha az, hogy erősen hiszünk valamiben, hozzásegítene a megvalósuláshoz. Van arra egy valamilyen bizonyíték, hogy a tervezés elengedhetetlen a sikerhez? Vagy úgyis csak szerencse kérdése az egész?

Igen, a marketing terv valóban működik!

Térkép és iránytű nélkül még Kolumbusz sem indult el, aki végül egészen máshol lyukadt ki, mint ahol tervezte. Szóval még az sem baj, ha a marketing terv nem minden apró részletében valósul meg maradéktalanul. De valamilyen tervnek mindenképpen lennie kell! A tervezésről tavaly év elején itt írtunk. 

Mert a lépésről lépésre összeállított cselekvési forgatókönyv valamennyire önbeteljesítő jóslatként működik. Van, amin rajta tartani a szemünket az év küzdelmei közben, és ami túllendít akár a holtpontokon is.

Ez a minimum. De az igazán jól összerakott üzleti kommunikációs terv ennél többre képes. Lehetővé teszi számodra, hogy új piaci szegmenseket szólíts meg, jó időzítéssel kihasználd az év közben adódó összes üzleti ziccert, és márkahűséget alakíts ki üzeneteid rendszeres kiáramlása által.

Mit nem tanítanak a Harvardon?

Mark McCormack Amit a Harvardon sem tanítanak című könyvében írja le a nagyívű, 1979 és 1989 között végzett, klasszikus vizsgálatot, ami a célállítás sikerét igazolta. (Lásd Brian Tracy: Célok! A célkitűzés kézikönyve. Bagolyvár Könyvkiadó, Bp., 2014. 12–13.)

Az egy évtizedes felmérés kezdőévében a Harvardi Egyetem menedzserképzője végzettjeinek a következő kérdést tették fel: „Vannak világosan megfogalmazott, leírt céljaid a jövővel kapcsolatban, és készítettél terveket ezek elérésére?ˮ

A kérdés nyomán kiderült, hogy a friss diplomások csupán 3%-ának voltak ilyen konkrét, írásba foglalt céljai és az elérésükhöz szabott tervei. 13%-uk rendelkezett a jövőbeli céljaira vonatkozó elképzelésekkel, de nem foglalta ezeket írásba, se nem mellékelt ezekhez cselekvési tervet. A maradék 84% pedig egyszerűen örült a közeledő nyári vakációnak, és „majd csak lesz valahogyˮ alapon vágott neki a felnőtt életnek.

Na és az eredmény? Amikor 1989-ben megkérdezték őket az eltelt tíz év alatt elért eredményeikről, a le nem írt célokkal rendelkező, de azért előre tervező 13%-os kategória tagjai átlagosan dupla annyi pénzt kerestek, mint a cél nélküli 84%. 

De ez még semmi. A felső 3%, vagyis azok, akik leírták a céljukat, és az eléréséhez szükséges tervet is részletezték, átlagban 10-szer nagyobb jövedelemmel dicsekedhettek, mint a homályos célokban gondolkodó vagy teljesen céltalan 97% együttvéve!

Így kerülhetsz 2018-ban a felső 3%-ba – 5 célállítási szabály segítségével

A kulcs a világosan megfogalmazott marketing terv lesz. A célállítás alapszabálya pedig a következő: „(1) Írd le világosan a célodat, (2) készíts részletes tervet az elérésére, és (3) minden egyes nap tedd meg a terv aznapra esedékes részét, hogy elérd a célodat!ˮ
 
A cél megfogalmazása során az alábbi 5 szempontra kell tekintettel lenned:
 

1. Olyan célt tűzz ki, ami motivál!

Pozitív, vagyis tagadást, elkerülést, félelmet kifejező szavak ne szerepeljenek a célod megfogalmazásában, mert ez utóbbiak a görcsölésre és a szorongásra „programoznak beˮ. Más szóval nem arra kell fektetned a hangsúlyt, hogy milyen kimenetel elől szeretnél kitérni („jaj, nehogyˮ stílusban), hanem arra az eredményre, amit szívesen elérnél.
 
Ahhoz, hogy a célkitűzésed tényleg motiváló legyen, írd le azt is, hogy miért fontos számodra ez a cél. Mit jelentene számodra az elérése? Bizonyítást, önmegvalósítást? Ha másokat rá kellene venned a célod követésére, akkor hogyan győznéd meg őket arról, hogy érdemes erre időt szánniuk? Ez az indoklás is része a sikeres célkitűzésnek.

2. Tekintsd át a célkitűzés okos módszerét!

Részletesebben itt olvashatsz a marketing terv elkészítésének SMART („okosˮ) módszeréről. 
 
Az angol betűszó által kifejezett lényeg röviden az, hogy célod legyen: S – specifikus, konkrét, lehetőleg számszerűsíthető; M – mérhető, hogy az idei év bármelyik napján tudd, hol állsz a célodhoz képest; A – akcióvá alakítható, hogy az elérendő állapot mintegy magától diktálja az eléréséhez szükséges lépéseket; R – realisztikus, vagyis merész légvárak helyett a jelenlegi állapotod ésszerű fejlesztéséről szóljon; és végül T – temporális, azaz ellenőrizhető és önmagadon számon kérhető határidőkhöz kötött.

3. Írd le!

A célállítási tanácsadók nem győzik eleget hangsúlyozni ezt a mozzanatot, és nem véletlenül. Az írás mint testi cselekvés reálissá, (önmagadon) számon kérhetővé teszi, pontosítja a puszta álmodozást. Ha leírtad a marketing terv célját, akkor nincs többé olyan, hogy „elfeledkeztem rólaˮ, „rosszul emlékeztemˮ, stb. 
 
Nem enyhíthetsz menetközben a feltételeken, se nem nyithatsz magadnak kényelmes kiskapukat a nemszeretem napokon, amikor a legszívesebben lustálkodnál, mert a saját kézírásoddal ott áll feketével a fehéren, hogy mi az elvárt eredmény, és mi a teendőd. Csak úgy veheted elejét a kompromisszumoknak, ha pontosan leírod azt, amire törekszel.

4. Rendelj hozzá cselekvési tervet!

Hogy is szól a mondás?  „A cél terv nélkül puszta kívánság marad.ˮ A marketing terv nem csupán a merész célkitűzésről kell szóljon, hanem azokat a cselekvéseket is szükséges részleteznie, amelyek a kívánt állapothoz közelítenek. Végső formájában egy olyan hétköznapi bevásárlólistához vagy teendőlistához kell hasonlítania, amin ki lehet pipálni (vagy ki lehet húzni) a megtett lépéseket.
 
Ha így írtad meg, akkor a terved egyben olyan mérőeszközt is jelent, amiről az év bármelyik napján leolvashatod, hogy hányadán állsz magaddal és az elérendő céloddal. Hosszú távú, idő- és energiaigényes, nagyobb szabású célok esetében nincs is más esély a megvalósításra, mint az ilyenfajta „felaprózásˮ, vagyis a konkretizálás és részletezés.

5. Térj vissza rendszeresen a tervezőasztalhoz!

Az éves marketing terv elkészítése nem olyan teendő, amit egyszer és mindenkorra lezárhatnál január elején. A rugalmas, nem „örökre szólóˮ, hanem az év közben adódó, előre nem látható helyzetekhez is alkalmazkodni tudó stratégiai tervezés folyamatos tevékenység, amihez időről időre vissza kell térned. 
 
Hasznos lehet erre utaló emlékeztetőket eleve beépíteni a tervedbe és néhány hetente külön időt elkülöníteni a marketing terv felülvizsgálatára. Ez a rendszeres átnézés persze nem azt jelenti, hogy a célról lemondanál. A cselekvési stratégia azonban többször is változhat a képlékeny, rugalmas és előre sohasem teljesen kiszámítható valóság, a piac alakulása függvényében.
 
Elöljáróban ennyit a tervezés hogyanjáról. Persze itt csak dióhéjban említettük a legfontosabb szempontokat. Ha többre vagy kíváncsi, akkor gyere el erre:

Így tervezd meg a következő év kampányait! Díjmentes előadás

Kedvet kaptál a profi tervezéshez? Szeretnéd valóban elérni idén azt, ami most, év elején a szemed előtt lebeg? Gondolj csak bele, milyen remek érzés megdönteni a saját rekordjainkat, és szilveszterkor csillogó szemmel koccintani az elért eredményeinkre!
 
Foglald le most az utolsó szabad helyek egyikét a díjmentes kampánytervező előadásra a következő linken, és nemsokára zsebedben lesz a működőképes marketing terv egész évre, anélkül, hogy fizetned kellett volna érte!

 

 

További bejegyzések

Hatékony üzleti kommunikáció nyári időszámítás szerint is

Az üzleti kommunikáció terén sosincs megállás. Azt gondolnád, ha itt a nyár, és az ügyfeleid nyaralni mentek, akkor itt az ideje annak is, hogy hátradőlj, és élvezd a napsütést. De a vevőkkel folytatott kommunikáció ilyenkor se állhat le, sőt hasznosabb lehet, mint bármikor. 

Következetes üzleti kommunikáció, de könnyedebb témákról

Olvasom tovább...

A legújabb Facebook képméretek: 2018 – puskázz innen!

Az optimális Facebook képméreteket keresed? Aktualizáltuk a képméretek listáját, hogy 2018-ban is vonzó és figyelemfelkeltő posztokkal és hirdetésekkel öregbítsd a hírneved.

A Facebookon ugyanis nem elég végtelenül kreatívnak lenni: ha nem veszed figyelembe az ajánlott feltöltési méreteket, könnyen értelmezhetetlenné válik a kép. Ezeket a méreteket ráadásul nehéz nyomon követni, mivel a követelmények a kép típusától függően változnak, és maguk ajánlások is gyakran frissülnek (évente akár többször is).

Ezeket a méreteket használd, ha tökéletes Facebook posztot, hirdetést akarsz

Olvasom tovább...

Könnyed szövegírás 3 egyszerű lépésben

A szövegírás sokak számára valóságos küzdelem. Miről írjak? Hogyan írjam meg? Mi legyen benne? Sokszor az üres monitor előtt várunk az isteni szikrára. Aztán beindul a fantázia, és mire észbe kapunk, valami igazán nagyszerű szöveg a végeredmény. Ami érdekes, izgalmas, és elad. Mi kell ahhoz, hogy mindig így menjen?

Hogyan indul be a sikeres szövegírás?

Olvasom tovább...

Hogyan segíts dönteni? Neuro marketingterv a sikeres eladáshoz

Ha a marketingterv műfajára gondolunk, annak célja az, hogy segítsünk az ügyfélnek dönteni. Méghozzá nem akárhogy, hanem ugye „jól”: a vásárlás mellett. Ehhez érdemes a neuro marketingterv fogásait használnod. 

De mi is ez a neuro… izé? Az agykutatás eredményeit a marketing gyakorlatába beépítő módszer. Ezt azonban csak a pontosság kedvéért. Amit igazán érdemes tudnod róla, az most jön.

A neuro marketingterv 4 alapfogása

Olvasom tovább...

Adok vagy kapok? A tartalommarketing dilemmája

Ajándékozni vagy sem: a tudásod díjmentes felkínálását szorgalmazó tartalommarketing nagy kérdését vajon hogyan lehetne úgy megválaszolni, hogy kecske és káposzta szempontja egyaránt rendben legyen? 

Könnyen eldöntheted, hogy mikor mit és mennyit adj oda ingyen, és miért kérj pénzt, ha elolvasod a 2x3-as szabályt alább.

Mehet a tartalommarketing! Ne fukarkodj a tudásoddal, ha...

Olvasom tovább...