Célállítási szabályok a 2018-as marketing terv megírásához - Tippek értékesítési üzenetek, üzleti kommunikáció, szövegírás, hirdetések és hírlevelek írásához

Célállítási szabályok a 2018-as marketing terv megírásához

Célállítási szabályok a 2018-as marketing terv megírásához

Először is egyáltalán minek az írott, részletes marketing terv? Mágikus gondolkodásnak tűnik az egész: mintha az, hogy erősen hiszünk valamiben, hozzásegítene a megvalósuláshoz. Van arra egy valamilyen bizonyíték, hogy a tervezés elengedhetetlen a sikerhez? Vagy úgyis csak szerencse kérdése az egész?

Igen, a marketing terv valóban működik!

Térkép és iránytű nélkül még Kolumbusz sem indult el, aki végül egészen máshol lyukadt ki, mint ahol tervezte. Szóval még az sem baj, ha a marketing terv nem minden apró részletében valósul meg maradéktalanul. De valamilyen tervnek mindenképpen lennie kell! A tervezésről tavaly év elején itt írtunk. 

Mert a lépésről lépésre összeállított cselekvési forgatókönyv valamennyire önbeteljesítő jóslatként működik. Van, amin rajta tartani a szemünket az év küzdelmei közben, és ami túllendít akár a holtpontokon is.

Ez a minimum. De az igazán jól összerakott üzleti kommunikációs terv ennél többre képes. Lehetővé teszi számodra, hogy új piaci szegmenseket szólíts meg, jó időzítéssel kihasználd az év közben adódó összes üzleti ziccert, és márkahűséget alakíts ki üzeneteid rendszeres kiáramlása által.

Mit nem tanítanak a Harvardon?

Mark McCormack Amit a Harvardon sem tanítanak című könyvében írja le a nagyívű, 1979 és 1989 között végzett, klasszikus vizsgálatot, ami a célállítás sikerét igazolta. (Lásd Brian Tracy: Célok! A célkitűzés kézikönyve. Bagolyvár Könyvkiadó, Bp., 2014. 12–13.)

Az egy évtizedes felmérés kezdőévében a Harvardi Egyetem menedzserképzője végzettjeinek a következő kérdést tették fel: „Vannak világosan megfogalmazott, leírt céljaid a jövővel kapcsolatban, és készítettél terveket ezek elérésére?ˮ

A kérdés nyomán kiderült, hogy a friss diplomások csupán 3%-ának voltak ilyen konkrét, írásba foglalt céljai és az elérésükhöz szabott tervei. 13%-uk rendelkezett a jövőbeli céljaira vonatkozó elképzelésekkel, de nem foglalta ezeket írásba, se nem mellékelt ezekhez cselekvési tervet. A maradék 84% pedig egyszerűen örült a közeledő nyári vakációnak, és „majd csak lesz valahogyˮ alapon vágott neki a felnőtt életnek.

Na és az eredmény? Amikor 1989-ben megkérdezték őket az eltelt tíz év alatt elért eredményeikről, a le nem írt célokkal rendelkező, de azért előre tervező 13%-os kategória tagjai átlagosan dupla annyi pénzt kerestek, mint a cél nélküli 84%. 

De ez még semmi. A felső 3%, vagyis azok, akik leírták a céljukat, és az eléréséhez szükséges tervet is részletezték, átlagban 10-szer nagyobb jövedelemmel dicsekedhettek, mint a homályos célokban gondolkodó vagy teljesen céltalan 97% együttvéve!

Így kerülhetsz 2018-ban a felső 3%-ba – 5 célállítási szabály segítségével

A kulcs a világosan megfogalmazott marketing terv lesz. A célállítás alapszabálya pedig a következő: „(1) Írd le világosan a célodat, (2) készíts részletes tervet az elérésére, és (3) minden egyes nap tedd meg a terv aznapra esedékes részét, hogy elérd a célodat!ˮ
 
A cél megfogalmazása során az alábbi 5 szempontra kell tekintettel lenned:
 

1. Olyan célt tűzz ki, ami motivál!

Pozitív, vagyis tagadást, elkerülést, félelmet kifejező szavak ne szerepeljenek a célod megfogalmazásában, mert ez utóbbiak a görcsölésre és a szorongásra „programoznak beˮ. Más szóval nem arra kell fektetned a hangsúlyt, hogy milyen kimenetel elől szeretnél kitérni („jaj, nehogyˮ stílusban), hanem arra az eredményre, amit szívesen elérnél.
 
Ahhoz, hogy a célkitűzésed tényleg motiváló legyen, írd le azt is, hogy miért fontos számodra ez a cél. Mit jelentene számodra az elérése? Bizonyítást, önmegvalósítást? Ha másokat rá kellene venned a célod követésére, akkor hogyan győznéd meg őket arról, hogy érdemes erre időt szánniuk? Ez az indoklás is része a sikeres célkitűzésnek.

2. Tekintsd át a célkitűzés okos módszerét!

Részletesebben itt olvashatsz a marketing terv elkészítésének SMART („okosˮ) módszeréről. 
 
Az angol betűszó által kifejezett lényeg röviden az, hogy célod legyen: S – specifikus, konkrét, lehetőleg számszerűsíthető; M – mérhető, hogy az idei év bármelyik napján tudd, hol állsz a célodhoz képest; A – akcióvá alakítható, hogy az elérendő állapot mintegy magától diktálja az eléréséhez szükséges lépéseket; R – realisztikus, vagyis merész légvárak helyett a jelenlegi állapotod ésszerű fejlesztéséről szóljon; és végül T – temporális, azaz ellenőrizhető és önmagadon számon kérhető határidőkhöz kötött.

3. Írd le!

A célállítási tanácsadók nem győzik eleget hangsúlyozni ezt a mozzanatot, és nem véletlenül. Az írás mint testi cselekvés reálissá, (önmagadon) számon kérhetővé teszi, pontosítja a puszta álmodozást. Ha leírtad a marketing terv célját, akkor nincs többé olyan, hogy „elfeledkeztem rólaˮ, „rosszul emlékeztemˮ, stb. 
 
Nem enyhíthetsz menetközben a feltételeken, se nem nyithatsz magadnak kényelmes kiskapukat a nemszeretem napokon, amikor a legszívesebben lustálkodnál, mert a saját kézírásoddal ott áll feketével a fehéren, hogy mi az elvárt eredmény, és mi a teendőd. Csak úgy veheted elejét a kompromisszumoknak, ha pontosan leírod azt, amire törekszel.

4. Rendelj hozzá cselekvési tervet!

Hogy is szól a mondás?  „A cél terv nélkül puszta kívánság marad.ˮ A marketing terv nem csupán a merész célkitűzésről kell szóljon, hanem azokat a cselekvéseket is szükséges részleteznie, amelyek a kívánt állapothoz közelítenek. Végső formájában egy olyan hétköznapi bevásárlólistához vagy teendőlistához kell hasonlítania, amin ki lehet pipálni (vagy ki lehet húzni) a megtett lépéseket.
 
Ha így írtad meg, akkor a terved egyben olyan mérőeszközt is jelent, amiről az év bármelyik napján leolvashatod, hogy hányadán állsz magaddal és az elérendő céloddal. Hosszú távú, idő- és energiaigényes, nagyobb szabású célok esetében nincs is más esély a megvalósításra, mint az ilyenfajta „felaprózásˮ, vagyis a konkretizálás és részletezés.

5. Térj vissza rendszeresen a tervezőasztalhoz!

Az éves marketing terv elkészítése nem olyan teendő, amit egyszer és mindenkorra lezárhatnál január elején. A rugalmas, nem „örökre szólóˮ, hanem az év közben adódó, előre nem látható helyzetekhez is alkalmazkodni tudó stratégiai tervezés folyamatos tevékenység, amihez időről időre vissza kell térned. 
 
Hasznos lehet erre utaló emlékeztetőket eleve beépíteni a tervedbe és néhány hetente külön időt elkülöníteni a marketing terv felülvizsgálatára. Ez a rendszeres átnézés persze nem azt jelenti, hogy a célról lemondanál. A cselekvési stratégia azonban többször is változhat a képlékeny, rugalmas és előre sohasem teljesen kiszámítható valóság, a piac alakulása függvényében.
 
Elöljáróban ennyit a tervezés hogyanjáról. Persze itt csak dióhéjban említettük a legfontosabb szempontokat. Ha többre vagy kíváncsi, akkor gyere el erre:

Így tervezd meg a következő év kampányait! Díjmentes előadás

Kedvet kaptál a profi tervezéshez? Szeretnéd valóban elérni idén azt, ami most, év elején a szemed előtt lebeg? Gondolj csak bele, milyen remek érzés megdönteni a saját rekordjainkat, és szilveszterkor csillogó szemmel koccintani az elért eredményeinkre!
 
Foglald le most az utolsó szabad helyek egyikét a díjmentes kampánytervező előadásra a következő linken, és nemsokára zsebedben lesz a működőképes marketing terv egész évre, anélkül, hogy fizetned kellett volna érte!

 

 

További bejegyzések

Az online kommunikáció 5+1 trendje 2018-ban

Hogyan optimalizálható a legjobban az online kommunikáció 2018-ban? Milyen új trendeket kövess, és mi az, amire már nem érdemes túl sok időt fordítanod? Aki az online marketing világát ismeri, jól tudja, hogy ebben a szélsebesen változó üzletágban az első és legfontosabb, hogy jól informáltak legyünk. A 2018-as változásokról és előrejelzésekről alábbi összefoglalónkban olvashatsz.
 

1. Az online kommunikáció törzse: az e-mail marketing

Olvasom tovább...

Katt a gombra! Értékesítési szövegírás hatékony lezárással

Felszólítás a cselekvésre (call to action): így hívják azokat a webszövekbe „belevarrtˮ gombokat, amik nélkül az értékesítési szövegírás csupán öncélú kreatív játék lenne.
 
„Feliratkozom … letöltöm … kosárba teszem … még több infó … kifizetemˮ vagy egyéb cselekvések (akciók) nevei díszelegnek rajtuk. Meg az is előfordul, hogy a szöveg végén található, linkesített mondat vagy szókapcsolat szólít fel a szerző számára kívánatos cselekvésre.
 
Milyenek legyenek ezek a felhívások azért, hogy a célszemély valóban engedelmeskedjen és továbbkattintson?

Milyen a felszólító gombokra összpontosító értékesítési szövegírás?

Olvasom tovább...

SEO haladóknak: keresőoptimalizálás a RankBrain algoritmusra

Ha számodra se ismeretlen szó a „keresőoptimalizálás” (SEO), akkor valószínűleg arról is tudsz, hogy mindannyiunk kedvenc keresőrendszere egy olyan algoritmust (utasítássorozatot) használ a weboldalak rangorolására, ami több mint 200 összetevőből, úgynevezett „rangsorolási szignálból” áll.

Ezek közül a az egyik legfrissebb és legfontosabb a RankBrain. Hogyan kell eljárnod, ha azt szeretnéd, hogy ez a számítógépes „rangsoroló agy” szeresse a weboldaladat?

RankBrain keresőoptimalizálás lépésről lépésre

Olvasom tovább...

Hogyan ad el az értékesítési szöveg csak címsorokkal?

Mielőtt az értékesítési szöveged bármit is eladna, előbb „el kell adnodˮ olvasóidnak magát az értékesítési szöveget. Más szóval: rá kell venned őket arra, hogy egyáltalán elolvassák. De vajon hogy is néz ki egy olyan cím, ami képes ezt megtenni?

Sokat ígérő, bombasztikus és kattintásvadász? Előnyökkel kecsegtet, vagy találós kérdésekkel piszkálja fel az olvasó kíváncsiságát? Esetleg újdonságokat, híreket közöl az illető területről?

Vagy csak a jó sok felkiáltójelen (!!!) és az olyan, kapabetűkkel kiemelt „varázsszavakonˮ múlik az egész, mint az AJÁNDÉK, az INGYENES és az AKCIÓ? :)

Miről szóljon az értékesítési szöveg címsora

Olvasom tovább...

Az év első közösségi média forradalma: változik a Facebook

Előnyödre vagy hátrányodra van a közösségi média éllovasa által beharangozott fordulat? Attól függ, melyik oldalon állsz: hirdetni szeretnél, vagy inkább minden vágyad az, hogy békén hagyjanak, mert a családoddal, barátaiddal való kommunikációra szereted használni a Facebookot.

Mark Zuckerberg friss, pár napos bejelentése alapján ezután a felhasználók hírfolyamát a barátaik és családtagjaik bejegyzései fogják uralni, mert a Facebook idéntől korlátozni fogja a hirdetéseket, reklámokat.

Tyűha! Vajon akkor mi, szövegírók és tartalomgyárosok már készülhetünk is szakmát váltani?

Mi lesz a közösségi média marketinges használatával?

Olvasom tovább...