Blogírás KonMari módra: így lomtalanítsd a szöveget - Tippek értékesítési üzenetek, üzleti kommunikáció, szövegírás, hirdetések és hírlevelek írásához

Blogírás KonMari módra: így lomtalanítsd a szöveget

Blogírás KonMari módra: így lomtalanítsd a szöveget

Marie Kondo, a szervezett terekben rejlő rend és szépség japán múzsája a blogírás terén is hasznos tanácsokat tud adni. Nem mintha az otthoni rendrakás, lomtalanítás művészetéről átnyergelt volna a marketingre. De ha jobban belegondolunk, a szövegírásra is érvényes az, amit a KonMari módszer szabályai az élvezhetőbb élettér kialakítására ajánlanak.

A KonMari szabálytól Einsteinen át a blogírásig

Marie Kondo jelenleg Tokióban segít ügyfeleinek, hogy a zsúfolt lakásból több szabad teret biztosító otthont alakítsanak ki. Lomtalanítási alapelve egyszerű: dobj ki mindent, ami nem okoz örömet, és/vagy nem hasznos. Csak azt tartsuk meg, amire ténylegesen szükségünk van, és ne vegyük körül magunkat felesleges kacatokkal, úgy selejtezve, hogy nem arra összpontosítunk: mi az, ami már nem kell, hanem inkább arra, hogy mi az, ami örömet okoz.

Ez az ökölszabály a weboldalad fejlesztésére alkalmazva szintén azt követeli meg, hogy kidobj mindent, ami felesleges, illetve ami nem érdekel senkit. Például a menüből hagyd ki, amire a méréseid alapján nem kattintanak, és erősítsd azt, ami működik

Kontraintuitív elv ez persze, vagyis egy kicsit ellentmond annak, amit az ösztönös törekvéseink diktálnak, különösen akkor, ha igényesek vagyunk önmagunkkal szemben. Hogy sokoldalúan fejlettek, „mindenből jók legyünk”. Ehelyett a folyamatos felhalmozás és továbbonyolítás helyett azonban a gyakorlatban éppen az ellenkezője működik. 

Azt kell még jobban hangsúlyozni a kommunikációban, amit már eleve szeretnek az emberek. A weboldalad esetében pedig a legnépszerűbb aloldalakat érdemes még tovább csiszolni, mint Michelangelo elve mondja, aki szerint a tökéletes szobor minden kőben benne van, csak el kell távolítani minden felesleget.

Valami hasonlót mondott egyébként Einstein is. „Mindent le kell egyszerűsíteni, amennyire csak lehet, de nem jobban.” Szép kis tanács! Szövegírás – szövegirtással. Honnan tudhatja az ember például a blogírás során, hogy már eljutott-e erre a pontra?

Hogyan ne essünk át a ló másik oldalára?

Marie azt mondaná, hogy ami nem szerez örömet, vagyis nem szórakoztatja az olvasót, és/vagy nem hasznos, azaz nem sodor ellenállhatatlanul a vásárlásra felszólító lezárás felé, az nyugodtan elhagyható. A bestselleríró Stephen King így fogalmaz: „Nyírd ki a kedvenceidet!” Egyszóval még a kedvenc szójátékodat, grafikai megoldásodat, poénodat se hagyd benne a szövegben vagy a weboldalon, ha az Olvasó mindennél fontosabb szempontjából nézve unalmas, nem visz előrébb, vagy nem ad fontos információt.

Honnan tudhatod, hogy nem egyszerűsítetted le jobban a kelleténél? A tesztkérdés, amit alkalmaznod kell: hogy vajon a mérlegelt részlet, érv vagy termékelőny képes volna-e arra, hogy egy tétovázó olvasót átlendítsen a palánkon, és eljuttasson a vásárláshoz. Egy ilyen érv helyett inkább áldozz fel öt felesleges szellemességet, szakmai pontosítást vagy egyéb sallangot.

Marie Kondo, akitől elindultunk, persze nem csak azt mondja, hogy egyszerűsíts, hanem arra is biztat, hogy rendszerezz. Ennek érdekében a szövegben ki kell emelned azt (például kövér betűkkel), ami lényeges, de figyelve arra, amit a profi színészek mondanak: ha mindent hangsúlyozol, az olyan, mintha semmit se hangsúlyoznál. Ezért kerülendő a blogírás során a felkiáltójelek túlzott használata, halmozása (!!!) is, ami olyan hatást kelt, mintha kiabálnál az olvasóval, amit senki sem szeret.

A weboldaladon a rendszerezés szabálya megköveteli, hogy összeszedd az egy témához kapcsolódó dolgokat, illetve belinkeld őket egy aloldalon, hogy könnyű legyen mindent megtalálni a látogatónak. Ugyanez az elv a blogírás terén alkalmazva: a kiemelések használata mellett szedd pontokba a mondanivalód legalább egy részét, hogy átláhatóbb legyen a szöveg.

Akár KonMari, akár Stephen King: a lényeg az, hogy áramvonanalassá tedd a blogcikkedet és a weboldaladat. És ha már ilyen sok, bár nagyon változatos területeken alkotó szaktekintélyre hivatkoztam ebben a cikkben, hadd idézzem még Bob Bly szövegíró guru rokon gondolatát arról, hogy miből ismered fel, ha elérted a célt. 

Bob szerint a végeredmény legyen olyan, mint egy síkos csúszda, amire ha felültél, nincs többé megállás, mert végig kell siklanod a teljes szövegen vagy kattintgatási folyamaton, a csúszda alján váró lezárásig, ami cselekvésre (pl. vásárlás, feliratkozás) szólít fel. 

Folytasd a tanulást élőben is! Januárban ingyenes előadást tartunk, hogy segítsünk megtervezni az éves online kommunikációdat.

További bejegyzések

Célállítás és üzleti kommunikáció tervezése az év finisére

Nem rossz célállítási szabály az üzleti kommunikáció területén se: célozd meg a Holdat, hogy eltaláld a kerítést! De ha a célod kellően nagy ahhoz, hogy lelkesíteni tudjon, az még nem elég. Néhány egyszerű szabályra még szükséged lesz ahhoz, hogy helyesen jelöld ki az idei éved elérendő sikereit úgy, hogy azok meg is valósuljanak.

Célok az üzleti kommunikáció sikeréhez

Olvasom tovább...

Nyári trendek a közösségi média oldalain

Nyáron az élet is megváltozik, lehetségessé válik a lehetetlen is. A közösségi média is pezseg az élettől. Vidámság, jókedv, napsütés, színek, kacagások köszönnek vissza a posztokból. Meleg időben látványosabban dübörög az élet. Élményeket, érzelmeket gyűjtenek az emberek, és ontják magukból azokat a közösségi média oldalaira. Te se maradj ki a jó posztokból, hass az emberekre! 

Maradj trendi nyáron is a közösségi média oldalain!

Olvasom tovább...

Így maxold ki a Facebook hirdetést

Irigykedve figyeled a konkurenciát? Kíváncsi vagy, ők vajon mit csinálnak másképp a Facebookon, miért van annyival több követőjük? Az egyik legkézenfekvőbb válasz, hogy versenytársaid ismerik az eredményes és célravezető Facebook hirdetés használatát.

Facebook hirdetés nélkül nem megy?

Olvasom tovább...

Eladás 1 mondattal: címsortippek a blog írás sikeréhez

Nem az örökkévalóságnak szól. Az üzleti blog írás célja az, hogy itt és most eladjon. Mi kell ehhez? Az, hogy előbb magát a blogcikket „eladdˮ az olvasónak. 

Ehhez lesz szükséged olyan a tárgysorokra, amik hatására a célközönséged tagjai megnyitják a cikkedet kiajánló heti hírlevelet. Illetve címsorokra, amik később is frissként adják el a már kihelyezett szöveget. 

Sőt: az alábbi címsortippek még az ötleteket is meghozzák számodra, ha épp nem tudod, hogy miről és hogyan írj!

Ragyogóan teljesítő címsorok az üzleti blog írás gyakorlatában

Olvasom tovább...