Blogírás KonMari módra: így lomtalanítsd a szöveget - Tippek értékesítési üzenetek, üzleti kommunikáció, szövegírás, hirdetések és hírlevelek írásához

Blogírás KonMari módra: így lomtalanítsd a szöveget

Blogírás KonMari módra: így lomtalanítsd a szöveget

Marie Kondo, a szervezett terekben rejlő rend és szépség japán múzsája a blogírás terén is hasznos tanácsokat tud adni. Nem mintha az otthoni rendrakás, lomtalanítás művészetéről átnyergelt volna a marketingre. De ha jobban belegondolunk, a szövegírásra is érvényes az, amit a KonMari módszer szabályai az élvezhetőbb élettér kialakítására ajánlanak.

A KonMari szabálytól Einsteinen át a blogírásig

Marie Kondo jelenleg Tokióban segít ügyfeleinek, hogy a zsúfolt lakásból több szabad teret biztosító otthont alakítsanak ki. Lomtalanítási alapelve egyszerű: dobj ki mindent, ami nem okoz örömet, és/vagy nem hasznos. Csak azt tartsuk meg, amire ténylegesen szükségünk van, és ne vegyük körül magunkat felesleges kacatokkal, úgy selejtezve, hogy nem arra összpontosítunk: mi az, ami már nem kell, hanem inkább arra, hogy mi az, ami örömet okoz.

Ez az ökölszabály a weboldalad fejlesztésére alkalmazva szintén azt követeli meg, hogy kidobj mindent, ami felesleges, illetve ami nem érdekel senkit. Például a menüből hagyd ki, amire a méréseid alapján nem kattintanak, és erősítsd azt, ami működik

Kontraintuitív elv ez persze, vagyis egy kicsit ellentmond annak, amit az ösztönös törekvéseink diktálnak, különösen akkor, ha igényesek vagyunk önmagunkkal szemben. Hogy sokoldalúan fejlettek, „mindenből jók legyünk”. Ehelyett a folyamatos felhalmozás és továbbonyolítás helyett azonban a gyakorlatban éppen az ellenkezője működik. 

Azt kell még jobban hangsúlyozni a kommunikációban, amit már eleve szeretnek az emberek. A weboldalad esetében pedig a legnépszerűbb aloldalakat érdemes még tovább csiszolni, mint Michelangelo elve mondja, aki szerint a tökéletes szobor minden kőben benne van, csak el kell távolítani minden felesleget.

Valami hasonlót mondott egyébként Einstein is. „Mindent le kell egyszerűsíteni, amennyire csak lehet, de nem jobban.” Szép kis tanács! Szövegírás – szövegirtással. Honnan tudhatja az ember például a blogírás során, hogy már eljutott-e erre a pontra?

Hogyan ne essünk át a ló másik oldalára?

Marie azt mondaná, hogy ami nem szerez örömet, vagyis nem szórakoztatja az olvasót, és/vagy nem hasznos, azaz nem sodor ellenállhatatlanul a vásárlásra felszólító lezárás felé, az nyugodtan elhagyható. A bestselleríró Stephen King így fogalmaz: „Nyírd ki a kedvenceidet!” Egyszóval még a kedvenc szójátékodat, grafikai megoldásodat, poénodat se hagyd benne a szövegben vagy a weboldalon, ha az Olvasó mindennél fontosabb szempontjából nézve unalmas, nem visz előrébb, vagy nem ad fontos információt.

Honnan tudhatod, hogy nem egyszerűsítetted le jobban a kelleténél? A tesztkérdés, amit alkalmaznod kell: hogy vajon a mérlegelt részlet, érv vagy termékelőny képes volna-e arra, hogy egy tétovázó olvasót átlendítsen a palánkon, és eljuttasson a vásárláshoz. Egy ilyen érv helyett inkább áldozz fel öt felesleges szellemességet, szakmai pontosítást vagy egyéb sallangot.

Marie Kondo, akitől elindultunk, persze nem csak azt mondja, hogy egyszerűsíts, hanem arra is biztat, hogy rendszerezz. Ennek érdekében a szövegben ki kell emelned azt (például kövér betűkkel), ami lényeges, de figyelve arra, amit a profi színészek mondanak: ha mindent hangsúlyozol, az olyan, mintha semmit se hangsúlyoznál. Ezért kerülendő a blogírás során a felkiáltójelek túlzott használata, halmozása (!!!) is, ami olyan hatást kelt, mintha kiabálnál az olvasóval, amit senki sem szeret.

A weboldaladon a rendszerezés szabálya megköveteli, hogy összeszedd az egy témához kapcsolódó dolgokat, illetve belinkeld őket egy aloldalon, hogy könnyű legyen mindent megtalálni a látogatónak. Ugyanez az elv a blogírás terén alkalmazva: a kiemelések használata mellett szedd pontokba a mondanivalód legalább egy részét, hogy átláhatóbb legyen a szöveg.

Akár KonMari, akár Stephen King: a lényeg az, hogy áramvonanalassá tedd a blogcikkedet és a weboldaladat. És ha már ilyen sok, bár nagyon változatos területeken alkotó szaktekintélyre hivatkoztam ebben a cikkben, hadd idézzem még Bob Bly szövegíró guru rokon gondolatát arról, hogy miből ismered fel, ha elérted a célt. 

Bob szerint a végeredmény legyen olyan, mint egy síkos csúszda, amire ha felültél, nincs többé megállás, mert végig kell siklanod a teljes szövegen vagy kattintgatási folyamaton, a csúszda alján váró lezárásig, ami cselekvésre (pl. vásárlás, feliratkozás) szólít fel. 

Folytasd a tanulást élőben is! Januárban ingyenes előadást tartunk, hogy segítsünk megtervezni az éves online kommunikációdat.

További bejegyzések

Az online kommunikáció 5+1 trendje 2018-ban

Hogyan optimalizálható a legjobban az online kommunikáció 2018-ban? Milyen új trendeket kövess, és mi az, amire már nem érdemes túl sok időt fordítanod? Aki az online marketing világát ismeri, jól tudja, hogy ebben a szélsebesen változó üzletágban az első és legfontosabb, hogy jól informáltak legyünk. A 2018-as változásokról és előrejelzésekről alábbi összefoglalónkban olvashatsz.
 

1. Az online kommunikáció törzse: az e-mail marketing

Olvasom tovább...

Katt a gombra! Értékesítési szövegírás hatékony lezárással

Felszólítás a cselekvésre (call to action): így hívják azokat a webszövekbe „belevarrtˮ gombokat, amik nélkül az értékesítési szövegírás csupán öncélú kreatív játék lenne.
 
„Feliratkozom … letöltöm … kosárba teszem … még több infó … kifizetemˮ vagy egyéb cselekvések (akciók) nevei díszelegnek rajtuk. Meg az is előfordul, hogy a szöveg végén található, linkesített mondat vagy szókapcsolat szólít fel a szerző számára kívánatos cselekvésre.
 
Milyenek legyenek ezek a felhívások azért, hogy a célszemély valóban engedelmeskedjen és továbbkattintson?

Milyen a felszólító gombokra összpontosító értékesítési szövegírás?

Olvasom tovább...

SEO haladóknak: keresőoptimalizálás a RankBrain algoritmusra

Ha számodra se ismeretlen szó a „keresőoptimalizálás” (SEO), akkor valószínűleg arról is tudsz, hogy mindannyiunk kedvenc keresőrendszere egy olyan algoritmust (utasítássorozatot) használ a weboldalak rangorolására, ami több mint 200 összetevőből, úgynevezett „rangsorolási szignálból” áll.

Ezek közül a az egyik legfrissebb és legfontosabb a RankBrain. Hogyan kell eljárnod, ha azt szeretnéd, hogy ez a számítógépes „rangsoroló agy” szeresse a weboldaladat?

RankBrain keresőoptimalizálás lépésről lépésre

Olvasom tovább...

Hogyan ad el az értékesítési szöveg csak címsorokkal?

Mielőtt az értékesítési szöveged bármit is eladna, előbb „el kell adnodˮ olvasóidnak magát az értékesítési szöveget. Más szóval: rá kell venned őket arra, hogy egyáltalán elolvassák. De vajon hogy is néz ki egy olyan cím, ami képes ezt megtenni?

Sokat ígérő, bombasztikus és kattintásvadász? Előnyökkel kecsegtet, vagy találós kérdésekkel piszkálja fel az olvasó kíváncsiságát? Esetleg újdonságokat, híreket közöl az illető területről?

Vagy csak a jó sok felkiáltójelen (!!!) és az olyan, kapabetűkkel kiemelt „varázsszavakonˮ múlik az egész, mint az AJÁNDÉK, az INGYENES és az AKCIÓ? :)

Miről szóljon az értékesítési szöveg címsora

Olvasom tovább...

Az év első közösségi média forradalma: változik a Facebook

Előnyödre vagy hátrányodra van a közösségi média éllovasa által beharangozott fordulat? Attól függ, melyik oldalon állsz: hirdetni szeretnél, vagy inkább minden vágyad az, hogy békén hagyjanak, mert a családoddal, barátaiddal való kommunikációra szereted használni a Facebookot.

Mark Zuckerberg friss, pár napos bejelentése alapján ezután a felhasználók hírfolyamát a barátaik és családtagjaik bejegyzései fogják uralni, mert a Facebook idéntől korlátozni fogja a hirdetéseket, reklámokat.

Tyűha! Vajon akkor mi, szövegírók és tartalomgyárosok már készülhetünk is szakmát váltani?

Mi lesz a közösségi média marketinges használatával?

Olvasom tovább...