Divatfogalom vagy a marketing jövője? Growth hacking kisokos - Tippek értékesítési üzenetek, üzleti kommunikáció, szövegírás, hirdetések és hírlevelek írásához

Divatfogalom vagy a marketing jövője? Growth hacking kisokos

Divatfogalom vagy a marketing jövője? Growth hacking kisokos

Ha elsőre nem ugrik be, hogy ezt most eszik vagy isszák, nem vagy egyedül. Olyan új, hogy magyarul még jóformán szavunk sincs arra, hogy mi is a growth hacking. Mégis egyre többen hisznek abban, hogy ez a „trükkös növekedés” fogja felváltani a hagyományos marketinget.

Hogy mi lesz a jövője (lesz-e egyáltalán?), azt persze nem mi fogjuk ebben a cikkben eldönteni, hanem a piac. De addig is lássuk az új terület fogásait és alapszavait! Ki tudja, talán még hasznot is húzhatsz belőle, ha a versenytársaidnál hamarabb beszállsz…

Growth hacking: a leleményes, kis pénzigényű kreatív ötletek műfaja

– valahogy így lehetne meghatározni a lényeget dióhéjban. De ennél azért a téma nagyobb figyelmet érdemel.

Rövid bevezetőként ajánlható hozzá angol nyelven Ryan Holiday Growth Hacker Marketing című munkája, főleg a hangoskönyvváltozat végén található alapszótár, amelynek meghatározásaiból alább szemezgetünk.

A growth hacker „munkaköri leírása” aránylag egyszerű: gyors növekedést elérni az induló vállalkozás számára kevés pénzből. Ennek érdekében a viralitási faktort, ami a terméket megosztásra, továbbajánlásra méltóvá teszi, már a termékfejlesztés szakaszában igyekszik abba beépíteni.

Módszere, a growth hacking a hagyományos marketing játékszabályait sutba vágó üzleti stratégia, mely a drágán megvásárolt, de lassú és bizonytalan hatású reklámfelületek helyett az organikus (szájreklámszerű) és virális (egymást „megfertőző” felhasználók általi) növekedésre törekszik.
 
Más szóval, ha a költségvetésedből nem futja óriásplatákokra, akkor a growth hacker megnyugtat: se nem szükséges, se nem érdemes erre milliókat költened az internet és a közösségi média korában. Az online üzleti kommunikációban ugyanis már nem azoké a pálya, akik „szélesvásznú”, hollywoodi szuperprodukciókkal nyomulnak. 

Helyüket az ötletes growth hackerek veszik át, akiknek termékelőnyök, extrák és bónuszok által sikerül „megvesztegetniük” az úgynevezett korai befogadókat (early adopters), és az általuk való megosztásra, továbbításra érdemessé teszik a terméket.

Mi a szemléletváltás lényege?

Az, hogy a trükkös növekedés (growth hacking) műfajában nem a márkanév ismertsége, illetve a televízión, rádión stb. keresztül történő egyirányú kommunikálása a fontos. Hanem ehelyett minden a tesztelhető, nyomon követhető és akár ugrásszerűen is nagyobb léptékre igazítható ügyélszerzési technikák körül forog.

A fizetett média (offline reklám) helyett kedvenc eszközei az e-mailek, kattintásonként fizetett („pay per click”) online hirdetések, blogcikkek, közösségi médiahackek, vírusvideók és alkalmazásprogramozási interfészek. 

Kiindulópontja a minimálisan életképes termék, az egypontnullás változat, mely legtöbbször díjmentessége folytán lehetővé teszi a növekedés mágusai számára, hogy a potenciális ügyfélkörről minél több, eléhetőségükkel, érdeklődési körükkel stb. kapcsolatos adatot gyűjtsenek; ugyanakkor azt is, hogy visszajelzéseik alapján továbbfejlesszék, sőt akár tökéletességre vigyék a terméket.

Módszere a virális ciklus („viral loop”) beindítása, vagyis az öngerjesztő folyamat megtalálása, mely továbbiakban a növekedés motorjaként működik. Három egyszerű fázisa során a korai alkalmazó meglátja a terméket, majd használni kezdi, és végül megosztja/ajánlja barátainak, ismerőseinek. 

Ryan Holiday példája a virális ciklusra: ismerősöd e-mailben meghívót kap egy terméknépszerűsítő nyereményjátékra. Elfogadja a meghívást, sőt a meghívót meg is osztja, mondjuk a Twitteren, mert ezért cserébe még egy nevezést kap, vagyis növeli a nyerési esélyét. Te megpillantod a tweetjét, beszállsz a játékba, és megosztod a meghívót a saját barátaiddal. 

Persze a fontos az, hogy  a folyamat elején ott legyen az érték, azaz a viralitás beindítója és a terjesztést motiváló tényező, mely egy vicces vírusvideó poénjától az díjmentesen letölthető tudásanyagon át egészen a nyereményig bármilyen hasznos, értékes dolog lehet. 

Mert először adnod kell, hogy kaphass.

Ezért ha growth hacket keresel, előbb tedd fel mindig magadnak a kérdést: vajon mi készteti majd a címzettedet arra, hogy saját társadalmi tőkéjét (ismertségét, baráti körében birtokolt státuszát, népszerűségét) arra használja, hogy Téged ajánljon, illetve termékedet népszerűsítse? Ha megvan a válaszod rá, jó eséllyel Te is kitalálhatsz egy saját növekedési trükköt!

Nos, eddig az alapszótár. Most már nem vagy egészen járatlan ezen a területen sem. Ha Neked példát kellene mondanod erre a modellre, mi jutna eszedbe? Segítünk: kék-fehér színű, és 2 milliárd felhasználója van… a Facebook!


Kíváncsivá tettünk, hogy mit hozhatna Neked egy ilyen megközelítés? Olvass itt tovább, ha egyszerű eszközökkel elérhető, valódi growth hacking eredményekre vágysz!

További bejegyzések

Térj a tárgyra! Értékesítési szöveg profi lezárással

Kerülgetik a forró kását, misztikus-varázsolós szövegeket írnak, de az értékesítési szöveg nem erről szól. Az amatőröket onnan ismered fel, hogy sokat köntörfalaznak, amíg a tárgyra térnek, és közben szép lassan elveszítik az Olvasót.

Élére kell állítani a kérdést, mert túl kevés az időd arra, hogy olyanokhoz beszélj, akiknek nincs pénzük a vásárlásra, nem döntőképesek, vagy csak a piacot tesztelik. 

Szép számmal akadnak olyanok is, akik tőled szeretnének ingyen infóhoz jutni a szakterületről, hogy aztán, ha már alaposan kioktattad őket, egy másik értékesítőtől vásároljanak. A legrosszabb rémálmodban se forduljon elő ilyen! 

Mi kell hozzá, hogy ne félszeg puhatolózás legyen az értékesítés – akár élőben történik, akár szöveg által, írásban?

Értékesítési szöveg tippek a sikeres lezáráshoz

Olvasom tovább...

A 404-es hibaoldal, amitől vonzó lesz az online kommunikációd

Mikor meglátogatsz egy számodra érdekes weboldalt, biztosan téged sem dob fel, ha nem működik egy link vagy maga az URL cím rossz. Inkább feladod, és kattintasz tovább. Miért lenne ez másképp, ha a saját weboldaladról van szó? Hogyan teheti vonzóbbá az online kommunikációd egy 404-es hibaoldal?

Így tedd egyedivé: design ötletek a 404-es hibaoldalhoz

Olvasom tovább...

Szövegírás ötparancsolat az ütős promólevélhez

Ha a szövegírás leghatékonyabb műfaját keresed, akkor a promólevéllel máris megtaláltad. 

Múlt heti cikkemben olvashattál néhány tárgysorötletet, ami a megnyitást garantálja. Ehhez teszek most hozzá még 3 tippet a tárgysor kapcsán és 4 tanácsot, ami a leveledet még olvasmányosabbá varázsolja. 

Hírleveles szövegírás öt egyszerű lépésben

Olvasom tovább...

Szövegírás trükkök, hogy jobban tarolj a hírleveleiddel

Milyen szövegírás trükkök segítségével fogalmazz a kíváncsiságot garantáltan felkeltő tárgysorokat hírleveleidhez? 
 
Ha ismersz néhány jól működő fogást, máris közelebb fogsz járni a célodhoz: ahhoz, hogy az emailedet egyáltalán megnyissák, és fáradságos szövegírói munkát eredménye ne a levélszemétben landoljon olvasatlanul.

5 tárgysorsablon, amivel gyerekjáték a sikeres szövegírás

Olvasom tovább...