Divatfogalom vagy a marketing jövője? Growth hacking kisokos - Tippek értékesítési üzenetek, üzleti kommunikáció, szövegírás, hirdetések és hírlevelek írásához

Divatfogalom vagy a marketing jövője? Growth hacking kisokos

Divatfogalom vagy a marketing jövője? Growth hacking kisokos

Ha elsőre nem ugrik be, hogy ezt most eszik vagy isszák, nem vagy egyedül. Olyan új, hogy magyarul még jóformán szavunk sincs arra, hogy mi is a growth hacking. Mégis egyre többen hisznek abban, hogy ez a „trükkös növekedés” fogja felváltani a hagyományos marketinget.

Hogy mi lesz a jövője (lesz-e egyáltalán?), azt persze nem mi fogjuk ebben a cikkben eldönteni, hanem a piac. De addig is lássuk az új terület fogásait és alapszavait! Ki tudja, talán még hasznot is húzhatsz belőle, ha a versenytársaidnál hamarabb beszállsz…

Growth hacking: a leleményes, kis pénzigényű kreatív ötletek műfaja

– valahogy így lehetne meghatározni a lényeget dióhéjban. De ennél azért a téma nagyobb figyelmet érdemel.

Rövid bevezetőként ajánlható hozzá angol nyelven Ryan Holiday Growth Hacker Marketing című munkája, főleg a hangoskönyvváltozat végén található alapszótár, amelynek meghatározásaiból alább szemezgetünk.

A growth hacker „munkaköri leírása” aránylag egyszerű: gyors növekedést elérni az induló vállalkozás számára kevés pénzből. Ennek érdekében a viralitási faktort, ami a terméket megosztásra, továbbajánlásra méltóvá teszi, már a termékfejlesztés szakaszában igyekszik abba beépíteni.

Módszere, a growth hacking a hagyományos marketing játékszabályait sutba vágó üzleti stratégia, mely a drágán megvásárolt, de lassú és bizonytalan hatású reklámfelületek helyett az organikus (szájreklámszerű) és virális (egymást „megfertőző” felhasználók általi) növekedésre törekszik.
 
Más szóval, ha a költségvetésedből nem futja óriásplatákokra, akkor a growth hacker megnyugtat: se nem szükséges, se nem érdemes erre milliókat költened az internet és a közösségi média korában. Az online üzleti kommunikációban ugyanis már nem azoké a pálya, akik „szélesvásznú”, hollywoodi szuperprodukciókkal nyomulnak. 

Helyüket az ötletes growth hackerek veszik át, akiknek termékelőnyök, extrák és bónuszok által sikerül „megvesztegetniük” az úgynevezett korai befogadókat (early adopters), és az általuk való megosztásra, továbbításra érdemessé teszik a terméket.

Mi a szemléletváltás lényege?

Az, hogy a trükkös növekedés (growth hacking) műfajában nem a márkanév ismertsége, illetve a televízión, rádión stb. keresztül történő egyirányú kommunikálása a fontos. Hanem ehelyett minden a tesztelhető, nyomon követhető és akár ugrásszerűen is nagyobb léptékre igazítható ügyélszerzési technikák körül forog.

A fizetett média (offline reklám) helyett kedvenc eszközei az e-mailek, kattintásonként fizetett („pay per click”) online hirdetések, blogcikkek, közösségi médiahackek, vírusvideók és alkalmazásprogramozási interfészek. 

Kiindulópontja a minimálisan életképes termék, az egypontnullás változat, mely legtöbbször díjmentessége folytán lehetővé teszi a növekedés mágusai számára, hogy a potenciális ügyfélkörről minél több, eléhetőségükkel, érdeklődési körükkel stb. kapcsolatos adatot gyűjtsenek; ugyanakkor azt is, hogy visszajelzéseik alapján továbbfejlesszék, sőt akár tökéletességre vigyék a terméket.

Módszere a virális ciklus („viral loop”) beindítása, vagyis az öngerjesztő folyamat megtalálása, mely továbbiakban a növekedés motorjaként működik. Három egyszerű fázisa során a korai alkalmazó meglátja a terméket, majd használni kezdi, és végül megosztja/ajánlja barátainak, ismerőseinek. 

Ryan Holiday példája a virális ciklusra: ismerősöd e-mailben meghívót kap egy terméknépszerűsítő nyereményjátékra. Elfogadja a meghívást, sőt a meghívót meg is osztja, mondjuk a Twitteren, mert ezért cserébe még egy nevezést kap, vagyis növeli a nyerési esélyét. Te megpillantod a tweetjét, beszállsz a játékba, és megosztod a meghívót a saját barátaiddal. 

Persze a fontos az, hogy  a folyamat elején ott legyen az érték, azaz a viralitás beindítója és a terjesztést motiváló tényező, mely egy vicces vírusvideó poénjától az díjmentesen letölthető tudásanyagon át egészen a nyereményig bármilyen hasznos, értékes dolog lehet. 

Mert először adnod kell, hogy kaphass.

Ezért ha growth hacket keresel, előbb tedd fel mindig magadnak a kérdést: vajon mi készteti majd a címzettedet arra, hogy saját társadalmi tőkéjét (ismertségét, baráti körében birtokolt státuszát, népszerűségét) arra használja, hogy Téged ajánljon, illetve termékedet népszerűsítse? Ha megvan a válaszod rá, jó eséllyel Te is kitalálhatsz egy saját növekedési trükköt!

Nos, eddig az alapszótár. Most már nem vagy egészen járatlan ezen a területen sem. Ha Neked példát kellene mondanod erre a modellre, mi jutna eszedbe? Segítünk: kék-fehér színű, és 2 milliárd felhasználója van… a Facebook!


Kíváncsivá tettünk, hogy mit hozhatna Neked egy ilyen megközelítés? Olvass itt tovább, ha egyszerű eszközökkel elérhető, valódi growth hacking eredményekre vágysz!

További bejegyzések

Az év első közösségi média forradalma: változik a Facebook

Előnyödre vagy hátrányodra van a közösségi média éllovasa által beharangozott fordulat? Attól függ, melyik oldalon állsz: hirdetni szeretnél, vagy inkább minden vágyad az, hogy békén hagyjanak, mert a családoddal, barátaiddal való kommunikációra szereted használni a Facebookot.

Mark Zuckerberg friss, pár napos bejelentése alapján ezután a felhasználók hírfolyamát a barátaik és családtagjaik bejegyzései fogják uralni, mert a Facebook idéntől korlátozni fogja a hirdetéseket, reklámokat.

Tyűha! Vajon akkor mi, szövegírók és tartalomgyárosok már készülhetünk is szakmát váltani?

Mi lesz a közösségi média marketinges használatával?

Olvasom tovább...

2018-as közösségi média trendek

Ha valaki esetleg még kételkedne a közösségi média valóságalakító erejében, elegendő felidéznie a tavalyi amerikai elnökválasztás esetét. A várt eredmény feje tetejére állításában a Facebooknak oroszlánrésze volt. Sokan még most is felróják Zuckerbergnek, hogy olyan álhírek terjedését tette lehetővé, amik a most a Fehér Házban csücsülő győztesnek kedveztek. (Erről annak idején itt írtunk részletesebben.)

Idén „fokozódik a helyzetˮ a közösségi média fórumain

Olvasom tovább...

Célállítási szabályok a 2018-as marketing terv megírásához

Először is egyáltalán minek az írott, részletes marketing terv? Mágikus gondolkodásnak tűnik az egész: mintha az, hogy erősen hiszünk valamiben, hozzásegítene a megvalósuláshoz. Van arra egy valamilyen bizonyíték, hogy a tervezés elengedhetetlen a sikerhez? Vagy úgyis csak szerencse kérdése az egész?

Igen, a marketing terv valóban működik!

Olvasom tovább...

Angyali üdvözletek: üzleti kommunikáció az ünnepi szezonban

Egész évben vártad, hogy legalább most, a vége felé kifújd magadat? Ha az üzleti kommunikáció területén mozogsz, akkor még ne tedd! Hiszen ez a műfaj a partnerekkel és az ügyfelekkel való kapcsolattartásról szól. Márpedig számukra az ünnepnapok olyan különleges alkalmat jelentenek, amit nem szabad hagynod úgy elmúlni, hogy ne üzenj nekik.
 
Hogyan jelenj meg úgy az életükben az év végi ünnepek alkalmával, hogy elegáns és stílusos legyen? Íme a tippjeink.

Az üzleti kommunikáció alapszabálya: tedd személyessé!

Olvasom tovább...

Blogírás KonMari módra: így lomtalanítsd a szöveget

Marie Kondo, a szervezett terekben rejlő rend és szépség japán múzsája a blogírás terén is hasznos tanácsokat tud adni. Nem mintha az otthoni rendrakás, lomtalanítás művészetéről átnyergelt volna a marketingre. De ha jobban belegondolunk, a szövegírásra is érvényes az, amit a KonMari módszer szabályai az élvezhetőbb élettér kialakítására ajánlanak.

A KonMari szabálytól Einsteinen át a blogírásig

Olvasom tovább...