Divatfogalom vagy a marketing jövője? Growth hacking kisokos - Tippek értékesítési üzenetek, üzleti kommunikáció, szövegírás, hirdetések és hírlevelek írásához

Divatfogalom vagy a marketing jövője? Growth hacking kisokos

Divatfogalom vagy a marketing jövője? Growth hacking kisokos

Ha elsőre nem ugrik be, hogy ezt most eszik vagy isszák, nem vagy egyedül. Olyan új, hogy magyarul még jóformán szavunk sincs arra, hogy mi is a growth hacking. Mégis egyre többen hisznek abban, hogy ez a „trükkös növekedés” fogja felváltani a hagyományos marketinget.

Hogy mi lesz a jövője (lesz-e egyáltalán?), azt persze nem mi fogjuk ebben a cikkben eldönteni, hanem a piac. De addig is lássuk az új terület fogásait és alapszavait! Ki tudja, talán még hasznot is húzhatsz belőle, ha a versenytársaidnál hamarabb beszállsz…

Growth hacking: a leleményes, kis pénzigényű kreatív ötletek műfaja

– valahogy így lehetne meghatározni a lényeget dióhéjban. De ennél azért a téma nagyobb figyelmet érdemel.

Rövid bevezetőként ajánlható hozzá angol nyelven Ryan Holiday Growth Hacker Marketing című munkája, főleg a hangoskönyvváltozat végén található alapszótár, amelynek meghatározásaiból alább szemezgetünk.

A growth hacker „munkaköri leírása” aránylag egyszerű: gyors növekedést elérni az induló vállalkozás számára kevés pénzből. Ennek érdekében a viralitási faktort, ami a terméket megosztásra, továbbajánlásra méltóvá teszi, már a termékfejlesztés szakaszában igyekszik abba beépíteni.

Módszere, a growth hacking a hagyományos marketing játékszabályait sutba vágó üzleti stratégia, mely a drágán megvásárolt, de lassú és bizonytalan hatású reklámfelületek helyett az organikus (szájreklámszerű) és virális (egymást „megfertőző” felhasználók általi) növekedésre törekszik.
 
Más szóval, ha a költségvetésedből nem futja óriásplatákokra, akkor a growth hacker megnyugtat: se nem szükséges, se nem érdemes erre milliókat költened az internet és a közösségi média korában. Az online üzleti kommunikációban ugyanis már nem azoké a pálya, akik „szélesvásznú”, hollywoodi szuperprodukciókkal nyomulnak. 

Helyüket az ötletes growth hackerek veszik át, akiknek termékelőnyök, extrák és bónuszok által sikerül „megvesztegetniük” az úgynevezett korai befogadókat (early adopters), és az általuk való megosztásra, továbbításra érdemessé teszik a terméket.

Mi a szemléletváltás lényege?

Az, hogy a trükkös növekedés (growth hacking) műfajában nem a márkanév ismertsége, illetve a televízión, rádión stb. keresztül történő egyirányú kommunikálása a fontos. Hanem ehelyett minden a tesztelhető, nyomon követhető és akár ugrásszerűen is nagyobb léptékre igazítható ügyélszerzési technikák körül forog.

A fizetett média (offline reklám) helyett kedvenc eszközei az e-mailek, kattintásonként fizetett („pay per click”) online hirdetések, blogcikkek, közösségi médiahackek, vírusvideók és alkalmazásprogramozási interfészek. 

Kiindulópontja a minimálisan életképes termék, az egypontnullás változat, mely legtöbbször díjmentessége folytán lehetővé teszi a növekedés mágusai számára, hogy a potenciális ügyfélkörről minél több, eléhetőségükkel, érdeklődési körükkel stb. kapcsolatos adatot gyűjtsenek; ugyanakkor azt is, hogy visszajelzéseik alapján továbbfejlesszék, sőt akár tökéletességre vigyék a terméket.

Módszere a virális ciklus („viral loop”) beindítása, vagyis az öngerjesztő folyamat megtalálása, mely továbbiakban a növekedés motorjaként működik. Három egyszerű fázisa során a korai alkalmazó meglátja a terméket, majd használni kezdi, és végül megosztja/ajánlja barátainak, ismerőseinek. 

Ryan Holiday példája a virális ciklusra: ismerősöd e-mailben meghívót kap egy terméknépszerűsítő nyereményjátékra. Elfogadja a meghívást, sőt a meghívót meg is osztja, mondjuk a Twitteren, mert ezért cserébe még egy nevezést kap, vagyis növeli a nyerési esélyét. Te megpillantod a tweetjét, beszállsz a játékba, és megosztod a meghívót a saját barátaiddal. 

Persze a fontos az, hogy  a folyamat elején ott legyen az érték, azaz a viralitás beindítója és a terjesztést motiváló tényező, mely egy vicces vírusvideó poénjától az díjmentesen letölthető tudásanyagon át egészen a nyereményig bármilyen hasznos, értékes dolog lehet. 

Mert először adnod kell, hogy kaphass.

Ezért ha growth hacket keresel, előbb tedd fel mindig magadnak a kérdést: vajon mi készteti majd a címzettedet arra, hogy saját társadalmi tőkéjét (ismertségét, baráti körében birtokolt státuszát, népszerűségét) arra használja, hogy Téged ajánljon, illetve termékedet népszerűsítse? Ha megvan a válaszod rá, jó eséllyel Te is kitalálhatsz egy saját növekedési trükköt!

Nos, eddig az alapszótár. Most már nem vagy egészen járatlan ezen a területen sem. Ha Neked példát kellene mondanod erre a modellre, mi jutna eszedbe? Segítünk: kék-fehér színű, és 2 milliárd felhasználója van… a Facebook!


Kíváncsivá tettünk, hogy mit hozhatna Neked egy ilyen megközelítés? Olvass itt tovább, ha egyszerű eszközökkel elérhető, valódi growth hacking eredményekre vágysz!

További bejegyzések

Hatékony üzleti kommunikáció nyári időszámítás szerint is

Az üzleti kommunikáció terén sosincs megállás. Azt gondolnád, ha itt a nyár, és az ügyfeleid nyaralni mentek, akkor itt az ideje annak is, hogy hátradőlj, és élvezd a napsütést. De a vevőkkel folytatott kommunikáció ilyenkor se állhat le, sőt hasznosabb lehet, mint bármikor. 

Következetes üzleti kommunikáció, de könnyedebb témákról

Olvasom tovább...

A legújabb Facebook képméretek: 2018 – puskázz innen!

Az optimális Facebook képméreteket keresed? Aktualizáltuk a képméretek listáját, hogy 2018-ban is vonzó és figyelemfelkeltő posztokkal és hirdetésekkel öregbítsd a hírneved.

A Facebookon ugyanis nem elég végtelenül kreatívnak lenni: ha nem veszed figyelembe az ajánlott feltöltési méreteket, könnyen értelmezhetetlenné válik a kép. Ezeket a méreteket ráadásul nehéz nyomon követni, mivel a követelmények a kép típusától függően változnak, és maguk ajánlások is gyakran frissülnek (évente akár többször is).

Ezeket a méreteket használd, ha tökéletes Facebook posztot, hirdetést akarsz

Olvasom tovább...

Könnyed szövegírás 3 egyszerű lépésben

A szövegírás sokak számára valóságos küzdelem. Miről írjak? Hogyan írjam meg? Mi legyen benne? Sokszor az üres monitor előtt várunk az isteni szikrára. Aztán beindul a fantázia, és mire észbe kapunk, valami igazán nagyszerű szöveg a végeredmény. Ami érdekes, izgalmas, és elad. Mi kell ahhoz, hogy mindig így menjen?

Hogyan indul be a sikeres szövegírás?

Olvasom tovább...

Hogyan segíts dönteni? Neuro marketingterv a sikeres eladáshoz

Ha a marketingterv műfajára gondolunk, annak célja az, hogy segítsünk az ügyfélnek dönteni. Méghozzá nem akárhogy, hanem ugye „jól”: a vásárlás mellett. Ehhez érdemes a neuro marketingterv fogásait használnod. 

De mi is ez a neuro… izé? Az agykutatás eredményeit a marketing gyakorlatába beépítő módszer. Ezt azonban csak a pontosság kedvéért. Amit igazán érdemes tudnod róla, az most jön.

A neuro marketingterv 4 alapfogása

Olvasom tovább...

Adok vagy kapok? A tartalommarketing dilemmája

Ajándékozni vagy sem: a tudásod díjmentes felkínálását szorgalmazó tartalommarketing nagy kérdését vajon hogyan lehetne úgy megválaszolni, hogy kecske és káposzta szempontja egyaránt rendben legyen? 

Könnyen eldöntheted, hogy mikor mit és mennyit adj oda ingyen, és miért kérj pénzt, ha elolvasod a 2x3-as szabályt alább.

Mehet a tartalommarketing! Ne fukarkodj a tudásoddal, ha...

Olvasom tovább...