Szövegírás GPS, hogy soha többé ne akadj el alkotás közben - Tippek értékesítési üzenetek, üzleti kommunikáció, szövegírás, hirdetések és hírlevelek írásához

Szövegírás GPS, hogy soha többé ne akadj el alkotás közben

Szövegírás GPS, hogy soha többé ne akadj el alkotás közben

A kész jobb, mint a tökéletes! Sok mindenre igaz az állítás, de talán a szövegírás területén a legigazabb. Sok ígéretes tehetséget a saját, túl magas elvárásai akadályoznak meg az alkotásban, vagy a nem létező, „ideális körülményekre” vár, hogy végre hozzákezdjen az íráshoz.

Miért nem megy a szövegírás, ha maximalista vagy?

Magyarul még nem elérhető Ann Handley Wall Street Journal bestsellerlistás könyve, az Everybody Writes, ezért könyvajánlónkban ennek módszerét foglalom össze. Miért ennyire rokonszenves nekem ez a könyv? Mert a „szakértők” többségével ellentétben nem túlbonyolítja, hanem leegyszerűsíti a dolgokat. 

Ahogyan a címe is mondja: a Web 2.0, vagyis az általunk, a felhasználók által létrehozott internetes tartalmak korában „mindannyian írók vagyunk”. Naponta pötyögjük be a szellemes Facebook-posztokat, frappáns kommenteket és a meggyőző emaileket – hát akkor miért esne nehezünkre a szövegírás, ha online üzleti kommunikációról, marketingről van szó?

A szerző szerint az írás mesterségét sűrű, lila köd lengi körül: a kivételes zsenik számára fenntartott területnek tűnik. Holott az ő véleménye szerint egyfajta készségről van szó, mint amilyen  a biciklizés – vagy még inkább egy naponta gyakorolt szokásról, amivel akkor is foglalkozni lehet, sőt kell, ha éppen nem érzed magad különösebben formában.

Ahhoz, hogy görcsök nélkül értékes tartalmakat hozz létre a webre, az kell, hogy egyáltalán nekikezdjél az alkotásnak – ez persze logikus. Ezt megkönnyítendő vezeti be Handley a „Ronda Első Vázlat” (The Ugly First Draft – TUFD) fogalmát. Ennek célja, hogy elkerüld a kezdő alkotók maximalizmusát, vagyis azt a hozzáállást, hogy egyből tökéletes, 100%-osan kész terméket szeretnének látni. 

Hát így persze hogy nem megy! A görög mitológiában Athéné istennő, Zeusz kedvenc lánya született csak így, ahogyan a maximalista a remekmű születését elvárja. Athéné nem a hagyományos, zűrös és lassú módszerrel jött a világra, hanem egyből teljes fegyverzetben, jólfésülten és mosolyogva pattant ki atyja fejéből.

A valóságban tehát a marketingszöveg születése is a fióknak szánt Ronda Első Vázlatból kiindulva, azt lépésről lépésre finomítva történik.

Így hozd létre, majd finomítsd a Ronda Első Vázlatot 10 lépésben:

1. Kezdd a célnál! 

Mi lesz a szöveged zárómondata? Milyen konkrét, fizikai cselekvést kell végrehajtson a szöveg olvasója, ha a végére ért? Rendeljen, iratkozzon fel, vagy kattintson tovább? 

Tartsd ezt mindvégig észben, sőt papírra is vetheted a vázlatodban, hogy szem előtt legyen. Szövegedbe pedig csak olyasmi írj bele, ami ehhez a célhoz közelít! 

2. Gondolj az olvasóra!

Miért kellene ez a cél számítson az olvasóidnak? Milyen hasznuk származhat belőle? Ellenőrizd a mondataidat úgy, hogy kötözködő olvasót képszelsz magad elé, aki minden egyes mondatzáró írásjel után azt kérdezi tőled: „na és akkor mi van?” 

Ha a szöveged továbbgördül, mert kiállja ezt a próbát, akkor valóban működik. Erről a „na és akkor mi van?” tesztről itt írtam bővebben egy előző cikkben.

3. Támaszd alá!

Más szóval: keress adatokat és példákat, amik lehetővé teszik, hogy ne bombasztikus jelzőkkel, hanem érvekkel hass az olvasódra! 

Mi, emberek egyszerre vagyunk testi és szellemi lények, úgyhogy azt tudjuk alaposabban megérteni, amit nem csupán értelmünkkel fogunk fel, hanem érzékszerveinkkel is tapasztalunk: erre valók a szemléletes példák.

4. Szervezd meg!

Ha a mondanivalód ily módon már világossá vált számodra, akkor keresd meg azt a szerkezetet, ami a közléséhez leginkább illik! Lehet ez a forma például a lista, a gyakorlati útmutató, az anekdota (hogyan oldottad meg ezt a problémát egy ügyfeled számára) vagy akár egy 3 perces Youtube-videó forgatókönyve is.

5. Képzeld el a címzettet!

Kicsit hasonlt a 2. pontra, de itt arról van szó, hogy egyetlen személyre szűkíted a célközönségedet. Ez segíteni fog abban, hogy ne úgy beszélj a címzetthez, mintha egy ásítozó közönségnek tartanál előadást az iskolai díszteremben, hanem személyhez szóló üzenetet írnál: valamiről, ami érdekes és hasznos, olyasvalakinek, aki fontos számodra. 

6. Írd meg a Ronda Első Vázlatot!

Az írás azoknak megy lassan, akik nem szánnak elegendő időt a felkészülésre. Ha gyakran pillantasz fel alkotás közben, és a plafont kémleled a jegyzeteid helyett, akkor biztos lehetsz benne, hogy az előző 1-5. pontokon próbáltál spórolni. 

Szánj elegendő időt a felkészülésre, mert ezt írás közben simán be fogod hozni!

A Ronda Első Vázlat létrehozásakor nyugodtan írj helytelenül, rosszul, de öncenzúra nélkül. Ez a változat sohasem fog az olvasók szeme elé kerülni.

7. Tégy egy sétát!

Sőt, ha elegendő időd van, akkor még jobb, ha egy-két napra a fiókban hagyod a szöveget, hadd „érjen”. El kell távolodnod a szövegtől, hogy a Ronda Első Vázlatot szerkeszteni, finomítani tudd.

8. Írd át!

Képzeld magad ismét a címzetted helyébe, és olvasd újra ezzel a szemmel a szöveget! Ha sikerült eléggé elengednek magad, és görcsök nélkül megírni a Ronda Első Vázlatot, akkor elegendő alapanyagod lesz, hogy egy letisztult, áramvonalas, üresjáratok nélküli szöveget létre tudj hozni. A legtöbb esetben a kihúzásoktól, törlésektől jobb lesz a szöveg. 

9. Adj nevet a gyereknek!
 
Csak itt, a vége felé következik az a pont, amikor címsort írsz. Mert csak itt vált világossá a mondanivalód olyan mértékben, hogy néhány szóban össze tudd foglalni a lényeget – és mert az interneten a mindenható címsor dönt arról, hogy valaki egyáltalán elolvassa-e mindazt, amit írtál. 

Úgyhogy, bár csak egyetlen sorocskáról van szó, a cím szinte fontosabb, mint maga a szöveg. Címsorírási tippeket itt olvashatsz.

10. Teszteld az eredményt!

Mielőtt fellőnéd az internetre, mutasd meg másnak is, olvastasd el az eredményt ismerőseiddel! 

Mennyire „olvastatja magát” a végeredmény szerintük? Nézd meg te is: rövidek-e (4-6 sorosak) a bekezdések? Vezetik-e a szemet a kövér betűs kiemelések? Alcímek, számozott pontok, listák egyszerűsítik-e a bonyolultabb mondanivalót? És nem utolsósorban: világos-e, hogy mi a teendő az olvasó számára, ha végigment a szövegen? 

*

Ez lenne tehát Ann Handley módszere, vagy ahogy ő nevezi: a szövegírás GPS, ami lehetővé teszi, hogy ne egyből a tökéletességre törekedjél, hanem lépésről lépésre építsd fel a szöveget egy lazán megírt első vázlatból kiindulva.


Előre lépnél az online kommunikációdban? Szeretnéd tudatosabban csinálni a szövegírást?
Gyere el ingyenes előadásunkra szeptember 7-én, és segítek megtervezni a kommunikációd elemeit!

További bejegyzések

Hatékony üzleti kommunikáció nyári időszámítás szerint is

Az üzleti kommunikáció terén sosincs megállás. Azt gondolnád, ha itt a nyár, és az ügyfeleid nyaralni mentek, akkor itt az ideje annak is, hogy hátradőlj, és élvezd a napsütést. De a vevőkkel folytatott kommunikáció ilyenkor se állhat le, sőt hasznosabb lehet, mint bármikor. 

Következetes üzleti kommunikáció, de könnyedebb témákról

Olvasom tovább...

A legújabb Facebook képméretek: 2018 – puskázz innen!

Az optimális Facebook képméreteket keresed? Aktualizáltuk a képméretek listáját, hogy 2018-ban is vonzó és figyelemfelkeltő posztokkal és hirdetésekkel öregbítsd a hírneved.

A Facebookon ugyanis nem elég végtelenül kreatívnak lenni: ha nem veszed figyelembe az ajánlott feltöltési méreteket, könnyen értelmezhetetlenné válik a kép. Ezeket a méreteket ráadásul nehéz nyomon követni, mivel a követelmények a kép típusától függően változnak, és maguk ajánlások is gyakran frissülnek (évente akár többször is).

Ezeket a méreteket használd, ha tökéletes Facebook posztot, hirdetést akarsz

Olvasom tovább...

Könnyed szövegírás 3 egyszerű lépésben

A szövegírás sokak számára valóságos küzdelem. Miről írjak? Hogyan írjam meg? Mi legyen benne? Sokszor az üres monitor előtt várunk az isteni szikrára. Aztán beindul a fantázia, és mire észbe kapunk, valami igazán nagyszerű szöveg a végeredmény. Ami érdekes, izgalmas, és elad. Mi kell ahhoz, hogy mindig így menjen?

Hogyan indul be a sikeres szövegírás?

Olvasom tovább...

Hogyan segíts dönteni? Neuro marketingterv a sikeres eladáshoz

Ha a marketingterv műfajára gondolunk, annak célja az, hogy segítsünk az ügyfélnek dönteni. Méghozzá nem akárhogy, hanem ugye „jól”: a vásárlás mellett. Ehhez érdemes a neuro marketingterv fogásait használnod. 

De mi is ez a neuro… izé? Az agykutatás eredményeit a marketing gyakorlatába beépítő módszer. Ezt azonban csak a pontosság kedvéért. Amit igazán érdemes tudnod róla, az most jön.

A neuro marketingterv 4 alapfogása

Olvasom tovább...

Adok vagy kapok? A tartalommarketing dilemmája

Ajándékozni vagy sem: a tudásod díjmentes felkínálását szorgalmazó tartalommarketing nagy kérdését vajon hogyan lehetne úgy megválaszolni, hogy kecske és káposzta szempontja egyaránt rendben legyen? 

Könnyen eldöntheted, hogy mikor mit és mennyit adj oda ingyen, és miért kérj pénzt, ha elolvasod a 2x3-as szabályt alább.

Mehet a tartalommarketing! Ne fukarkodj a tudásoddal, ha...

Olvasom tovább...