A szövegírás vége, avagy amit legtöbben kihagynak - Tippek értékesítési üzenetek, üzleti kommunikáció, szövegírás, hirdetések és hírlevelek írásához

A szövegírás vége, avagy amit legtöbben kihagynak

A szövegírás vége, avagy amit legtöbben kihagynak

Kezdjük a végén! A szövegírás fináléja nem az, hogy kiteszed a pontot az utolsó mondatod végére. Ez csak az első felvonás volt, amely alatt a magával ragadó ihlet mámorában, dacolva minden stilisztikai és helyesírási szabállyal, szabadon áradóan leírtál minden érvet és indokot, ami meggyőzheti az olvasódat arról, hogy vásároljon.

Fontos, hogy ebben a szakaszban „szabálytalan” és laza legyél. A szövegírás lélektanilag nem más, mint a lelkesedés átadása. De ahhoz, hogy az olvasóid is átéljék azt az érzelmet, amit Te a szövegbe öntöttél, fegyelem is kell. Mi a teendőd azon a ponton, ahol egy amatőr elégedetten hátradőlne?


Szövegírás az ötletroham után

Végy búcsút a múzsától, és olvasd újra, fennhangon, amit írtál! Ez az a lépés, amihez igazi bátorság kell. Most szembesülhetsz minden ismétléssel, nyakatekert mondattal és elcsépelt közhellyel, ami utat talált a szövegedbe. 

Ez a legjobb jele annak, hogy öncenzúra nélkül, elengedetten írtál. Nem baj, kreatív ellazulás nélkül nincs hatásos szövegírás. Ha írás közben szerkesztesz, vagyis a szabad ötletelés szakaszában próbálod elérni a végső formát, annak úgyis csak görcsölés lesz a vége, és leragadsz már a legelső mondatnál. 

Ha ellenben az első vázlat mondatai még csikorognak, egy tucat elgépelést kell javítanod, az nagyon jó jel. Mert ha ezeket megláttad, akkor azt jelenti, hogy készen állsz a szerkesztésre. Ez az a lépés, amit a kezdő szövegírók és marketingesek kihagynak. 
Se ne sajnáld, se ne szégyelld soha az első vázlatodat! Minden fióknak szüksége van néhány szövegre, ami csak az övé. :)


Kihagyhatatlan utólépések a szövegírásban

  • Ne ragaszkodj a felesleges bekezdésekhez! Lehet, hogy a nagy részét ki kell dobni annak, amit írtál. De nem baj, mert ezek a kukába kerülő sorok is kellettek ahhoz, hogy ütősen meg tudd fogalmazni a lényeget. Selejtezz kegyetlenül! Így jobban érvényesül a szöveged lényege.

    Ha a fennhangon való olvasás során valamiről úgy érzed, hogy nem szívesen olvasnád fel, vagy mondanád el a hallgatóság szemébe nézve, közönség előtt, azt töröld ki, mert írásban sem meggyőzőbb!
     
  • A szövegírás része a közhelyirtás. A sablonos megfogalmazások valamikor újak, frissek voltak, de időközben elkoptak. Ez esetben a szabály: ha valami úgy hangzik, mint amit a „profi” reklámokban általában mondani szoktak, akkor Te mondd el másképp, mert a mindenütt olvasható fordulatokon átsiklik az olvasó, és csak az újdonságon akad meg a figyelme!
     
  • Egy értelmes általános iskolás tanuló megértené, amit közölni próbálsz? Ha mélyebb előismeretek vagy speciális tudás szükséges ehhez, akkor valami nem egyértelmű, és tisztábban kell fogalmaznod. A szövegírás akkor hatékony, ha az írottakat az is megérti, aki nem akarja.
     
  • Vajon az Idegen Szavak Szótára nélkül is érthető az értékesítési szöveged? Tudod, nem mindenkinél van kéznél a legújabb kiadás az internet böngészése közben. :)
     
  • Végül ellenőrizd, hogy érvényesül-e az, amit szövegírási csúszdahatásnak mondanak! Azaz: van-e egy – és csakis egy – ellenállhatatlanul magával ragadó, felesleges kitérők nélküli iránya a szövegednek? 

    Bob Bly szövegíró mester hasonlata szerint a végeredmény  legyen olyan, mint egy síkos csúszda: ha felülsz rá, nincs megállás – végig kell siklanod a teljes szövegen, a csúszda alján váró lezárásig, amely cselekvésre (pl. vásárlás, feliratkozás) szólítja fel az olvasót. Gazolj ki mindent, ami akadályozhatja az érdeklődőt a vásárlóvá válásban.


Áramvonalas szövegírás

Egyetlen szóval kifejezve: áramvonalassá kell tenned szöveget. Ezt célozza meg az összes felsorolt lépés. Ennek a hatásnak a kedvéért a végén még egyszer át kell nézned, és mindent könyörtelenül ki kell dobnod az irományból, ami nem a célt szolgálja. 

Ne feledd: terjedelemben a gyémánt sem nagy, és a szövegek értékét sem rőffel mérik, hanem a hatásukkal.


Ha profi kommunikációt akarsz, ahhoz profi tervre lesz szükséged. Ebben segítünk ingyenes előadásunkkal:
Tervezd meg a következő negyedéves kommunikációdat címmel.

További bejegyzések

Katt a gombra! Értékesítési szövegírás hatékony lezárással

Felszólítás a cselekvésre (call to action): így hívják azokat a webszövekbe „belevarrtˮ gombokat, amik nélkül az értékesítési szövegírás csupán öncélú kreatív játék lenne.
 
„Feliratkozom … letöltöm … kosárba teszem … még több infó … kifizetemˮ vagy egyéb cselekvések (akciók) nevei díszelegnek rajtuk. Meg az is előfordul, hogy a szöveg végén található, linkesített mondat vagy szókapcsolat szólít fel a szerző számára kívánatos cselekvésre.
 
Milyenek legyenek ezek a felhívások azért, hogy a célszemély valóban engedelmeskedjen és továbbkattintson?

Milyen a felszólító gombokra összpontosító értékesítési szövegírás?

Olvasom tovább...

SEO haladóknak: keresőoptimalizálás a RankBrain algoritmusra

Ha számodra se ismeretlen szó a „keresőoptimalizálás” (SEO), akkor valószínűleg arról is tudsz, hogy mindannyiunk kedvenc keresőrendszere egy olyan algoritmust (utasítássorozatot) használ a weboldalak rangorolására, ami több mint 200 összetevőből, úgynevezett „rangsorolási szignálból” áll.

Ezek közül a az egyik legfrissebb és legfontosabb a RankBrain. Hogyan kell eljárnod, ha azt szeretnéd, hogy ez a számítógépes „rangsoroló agy” szeresse a weboldaladat?

RankBrain keresőoptimalizálás lépésről lépésre

Olvasom tovább...

Hogyan ad el az értékesítési szöveg csak címsorokkal?

Mielőtt az értékesítési szöveged bármit is eladna, előbb „el kell adnodˮ olvasóidnak magát az értékesítési szöveget. Más szóval: rá kell venned őket arra, hogy egyáltalán elolvassák. De vajon hogy is néz ki egy olyan cím, ami képes ezt megtenni?

Sokat ígérő, bombasztikus és kattintásvadász? Előnyökkel kecsegtet, vagy találós kérdésekkel piszkálja fel az olvasó kíváncsiságát? Esetleg újdonságokat, híreket közöl az illető területről?

Vagy csak a jó sok felkiáltójelen (!!!) és az olyan, kapabetűkkel kiemelt „varázsszavakonˮ múlik az egész, mint az AJÁNDÉK, az INGYENES és az AKCIÓ? :)

Miről szóljon az értékesítési szöveg címsora

Olvasom tovább...

Az év első közösségi média forradalma: változik a Facebook

Előnyödre vagy hátrányodra van a közösségi média éllovasa által beharangozott fordulat? Attól függ, melyik oldalon állsz: hirdetni szeretnél, vagy inkább minden vágyad az, hogy békén hagyjanak, mert a családoddal, barátaiddal való kommunikációra szereted használni a Facebookot.

Mark Zuckerberg friss, pár napos bejelentése alapján ezután a felhasználók hírfolyamát a barátaik és családtagjaik bejegyzései fogják uralni, mert a Facebook idéntől korlátozni fogja a hirdetéseket, reklámokat.

Tyűha! Vajon akkor mi, szövegírók és tartalomgyárosok már készülhetünk is szakmát váltani?

Mi lesz a közösségi média marketinges használatával?

Olvasom tovább...

2018-as közösségi média trendek

Ha valaki esetleg még kételkedne a közösségi média valóságalakító erejében, elegendő felidéznie a tavalyi amerikai elnökválasztás esetét. A várt eredmény feje tetejére állításában a Facebooknak oroszlánrésze volt. Sokan még most is felróják Zuckerbergnek, hogy olyan álhírek terjedését tette lehetővé, amik a most a Fehér Házban csücsülő győztesnek kedveztek. (Erről annak idején itt írtunk részletesebben.)

Idén „fokozódik a helyzetˮ a közösségi média fórumain

Olvasom tovább...