A szövegírás vége, avagy amit legtöbben kihagynak - Tippek értékesítési üzenetek, üzleti kommunikáció, szövegírás, hirdetések és hírlevelek írásához

A szövegírás vége, avagy amit legtöbben kihagynak

A szövegírás vége, avagy amit legtöbben kihagynak

Kezdjük a végén! A szövegírás fináléja nem az, hogy kiteszed a pontot az utolsó mondatod végére. Ez csak az első felvonás volt, amely alatt a magával ragadó ihlet mámorában, dacolva minden stilisztikai és helyesírási szabállyal, szabadon áradóan leírtál minden érvet és indokot, ami meggyőzheti az olvasódat arról, hogy vásároljon.

Fontos, hogy ebben a szakaszban „szabálytalan” és laza legyél. A szövegírás lélektanilag nem más, mint a lelkesedés átadása. De ahhoz, hogy az olvasóid is átéljék azt az érzelmet, amit Te a szövegbe öntöttél, fegyelem is kell. Mi a teendőd azon a ponton, ahol egy amatőr elégedetten hátradőlne?


Szövegírás az ötletroham után

Végy búcsút a múzsától, és olvasd újra, fennhangon, amit írtál! Ez az a lépés, amihez igazi bátorság kell. Most szembesülhetsz minden ismétléssel, nyakatekert mondattal és elcsépelt közhellyel, ami utat talált a szövegedbe. 

Ez a legjobb jele annak, hogy öncenzúra nélkül, elengedetten írtál. Nem baj, kreatív ellazulás nélkül nincs hatásos szövegírás. Ha írás közben szerkesztesz, vagyis a szabad ötletelés szakaszában próbálod elérni a végső formát, annak úgyis csak görcsölés lesz a vége, és leragadsz már a legelső mondatnál. 

Ha ellenben az első vázlat mondatai még csikorognak, egy tucat elgépelést kell javítanod, az nagyon jó jel. Mert ha ezeket megláttad, akkor azt jelenti, hogy készen állsz a szerkesztésre. Ez az a lépés, amit a kezdő szövegírók és marketingesek kihagynak. 
Se ne sajnáld, se ne szégyelld soha az első vázlatodat! Minden fióknak szüksége van néhány szövegre, ami csak az övé. :)


Kihagyhatatlan utólépések a szövegírásban

  • Ne ragaszkodj a felesleges bekezdésekhez! Lehet, hogy a nagy részét ki kell dobni annak, amit írtál. De nem baj, mert ezek a kukába kerülő sorok is kellettek ahhoz, hogy ütősen meg tudd fogalmazni a lényeget. Selejtezz kegyetlenül! Így jobban érvényesül a szöveged lényege.

    Ha a fennhangon való olvasás során valamiről úgy érzed, hogy nem szívesen olvasnád fel, vagy mondanád el a hallgatóság szemébe nézve, közönség előtt, azt töröld ki, mert írásban sem meggyőzőbb!
     
  • A szövegírás része a közhelyirtás. A sablonos megfogalmazások valamikor újak, frissek voltak, de időközben elkoptak. Ez esetben a szabály: ha valami úgy hangzik, mint amit a „profi” reklámokban általában mondani szoktak, akkor Te mondd el másképp, mert a mindenütt olvasható fordulatokon átsiklik az olvasó, és csak az újdonságon akad meg a figyelme!
     
  • Egy értelmes általános iskolás tanuló megértené, amit közölni próbálsz? Ha mélyebb előismeretek vagy speciális tudás szükséges ehhez, akkor valami nem egyértelmű, és tisztábban kell fogalmaznod. A szövegírás akkor hatékony, ha az írottakat az is megérti, aki nem akarja.
     
  • Vajon az Idegen Szavak Szótára nélkül is érthető az értékesítési szöveged? Tudod, nem mindenkinél van kéznél a legújabb kiadás az internet böngészése közben. :)
     
  • Végül ellenőrizd, hogy érvényesül-e az, amit szövegírási csúszdahatásnak mondanak! Azaz: van-e egy – és csakis egy – ellenállhatatlanul magával ragadó, felesleges kitérők nélküli iránya a szövegednek? 

    Bob Bly szövegíró mester hasonlata szerint a végeredmény  legyen olyan, mint egy síkos csúszda: ha felülsz rá, nincs megállás – végig kell siklanod a teljes szövegen, a csúszda alján váró lezárásig, amely cselekvésre (pl. vásárlás, feliratkozás) szólítja fel az olvasót. Gazolj ki mindent, ami akadályozhatja az érdeklődőt a vásárlóvá válásban.


Áramvonalas szövegírás

Egyetlen szóval kifejezve: áramvonalassá kell tenned szöveget. Ezt célozza meg az összes felsorolt lépés. Ennek a hatásnak a kedvéért a végén még egyszer át kell nézned, és mindent könyörtelenül ki kell dobnod az irományból, ami nem a célt szolgálja. 

Ne feledd: terjedelemben a gyémánt sem nagy, és a szövegek értékét sem rőffel mérik, hanem a hatásukkal.


Ha profi kommunikációt akarsz, ahhoz profi tervre lesz szükséged. Ebben segítünk ingyenes előadásunkkal:
Tervezd meg a következő negyedéves kommunikációdat címmel.

További bejegyzések

Fordítsd hasznodra a nyarat! Marketing eszközök uborkaszezon idejére

Ütős marketing eszközök nélkül nem a kellemes hőmérsékleten, hanem a bevételeden fogod érezni, hogy vééégre itt a nyár. Számolod a napokat, hogy szabadságra mehess, de közben, úgy ahogy van, kihagynád az uborkaszezont? Lassan a testtel, mert némi marketinges tudással felpezsdítheted a legforróbb hónapokat is!

Marketing eszközök, amikkel nyáron is mehet az eladás

Olvasom tovább...

Végre a Te vállalkozásod is élvezheti az Instagram előnyeit

Az Instagram fejlesztői újabb ötletekkel álltak elő, hogy minél hatékonyabban tudj kommunikálni a leendő és a meglévő ügyfeleiddel. 

Mivel mostanra szinte nemzedéki hovatartozástól függetlenül mindennapi életünk részévé vált a közösségi média, népszerűséged növeléséhez elkerülhetetlen, hogy Te is jelen legyél általa az online világban, és folyamatosan kommunikálj a vevőiddel. 

Az Instagram segít, hogy legszebb fényében mutasd be portékádat

Olvasom tovább...

15+1 tartalommarketing tipp a sikeres vállalkozáshoz

Tartalommarketing: lehet, hogy sokszor hallottad már a szót, de még nincs pontos fogalmad arról, hogy mi az, és hogyan alkalmazd. Szeretnél hatásosabban kommunikálni a jelenlegi és a reménybeli ügyfeleiddel? Ha igen, akkor máris fejest ugrottál a témába. Olvass tovább!

Tartalommarketing fogások, amiktől profithozó tornádóövezet lesz a nyár

Olvasom tovább...

Hatékony üzleti kommunikáció nyári időszámítás szerint is

Az üzleti kommunikáció terén sosincs megállás. Azt gondolnád, ha itt a nyár, és az ügyfeleid nyaralni mentek, akkor itt az ideje annak is, hogy hátradőlj, és élvezd a napsütést. De a vevőkkel folytatott kommunikáció ilyenkor se állhat le, sőt hasznosabb lehet, mint bármikor. 

Következetes üzleti kommunikáció, de könnyedebb témákról

Olvasom tovább...

A legújabb Facebook képméretek: 2018 – puskázz innen!

Az optimális Facebook képméreteket keresed? Aktualizáltuk a képméretek listáját, hogy 2018-ban is vonzó és figyelemfelkeltő posztokkal és hirdetésekkel öregbítsd a hírneved.

A Facebookon ugyanis nem elég végtelenül kreatívnak lenni: ha nem veszed figyelembe az ajánlott feltöltési méreteket, könnyen értelmezhetetlenné válik a kép. Ezeket a méreteket ráadásul nehéz nyomon követni, mivel a követelmények a kép típusától függően változnak, és maguk ajánlások is gyakran frissülnek (évente akár többször is).

Ezeket a méreteket használd, ha tökéletes Facebook posztot, hirdetést akarsz

Olvasom tovább...