A szövegírás vége, avagy amit legtöbben kihagynak - Tippek értékesítési üzenetek, üzleti kommunikáció, szövegírás, hirdetések és hírlevelek írásához

A szövegírás vége, avagy amit legtöbben kihagynak

A szövegírás vége, avagy amit legtöbben kihagynak

Kezdjük a végén! A szövegírás fináléja nem az, hogy kiteszed a pontot az utolsó mondatod végére. Ez csak az első felvonás volt, amely alatt a magával ragadó ihlet mámorában, dacolva minden stilisztikai és helyesírási szabállyal, szabadon áradóan leírtál minden érvet és indokot, ami meggyőzheti az olvasódat arról, hogy vásároljon.

Fontos, hogy ebben a szakaszban „szabálytalan” és laza legyél. A szövegírás lélektanilag nem más, mint a lelkesedés átadása. De ahhoz, hogy az olvasóid is átéljék azt az érzelmet, amit Te a szövegbe öntöttél, fegyelem is kell. Mi a teendőd azon a ponton, ahol egy amatőr elégedetten hátradőlne?


Szövegírás az ötletroham után

Végy búcsút a múzsától, és olvasd újra, fennhangon, amit írtál! Ez az a lépés, amihez igazi bátorság kell. Most szembesülhetsz minden ismétléssel, nyakatekert mondattal és elcsépelt közhellyel, ami utat talált a szövegedbe. 

Ez a legjobb jele annak, hogy öncenzúra nélkül, elengedetten írtál. Nem baj, kreatív ellazulás nélkül nincs hatásos szövegírás. Ha írás közben szerkesztesz, vagyis a szabad ötletelés szakaszában próbálod elérni a végső formát, annak úgyis csak görcsölés lesz a vége, és leragadsz már a legelső mondatnál. 

Ha ellenben az első vázlat mondatai még csikorognak, egy tucat elgépelést kell javítanod, az nagyon jó jel. Mert ha ezeket megláttad, akkor azt jelenti, hogy készen állsz a szerkesztésre. Ez az a lépés, amit a kezdő szövegírók és marketingesek kihagynak. 
Se ne sajnáld, se ne szégyelld soha az első vázlatodat! Minden fióknak szüksége van néhány szövegre, ami csak az övé. :)


Kihagyhatatlan utólépések a szövegírásban

  • Ne ragaszkodj a felesleges bekezdésekhez! Lehet, hogy a nagy részét ki kell dobni annak, amit írtál. De nem baj, mert ezek a kukába kerülő sorok is kellettek ahhoz, hogy ütősen meg tudd fogalmazni a lényeget. Selejtezz kegyetlenül! Így jobban érvényesül a szöveged lényege.

    Ha a fennhangon való olvasás során valamiről úgy érzed, hogy nem szívesen olvasnád fel, vagy mondanád el a hallgatóság szemébe nézve, közönség előtt, azt töröld ki, mert írásban sem meggyőzőbb!
     
  • A szövegírás része a közhelyirtás. A sablonos megfogalmazások valamikor újak, frissek voltak, de időközben elkoptak. Ez esetben a szabály: ha valami úgy hangzik, mint amit a „profi” reklámokban általában mondani szoktak, akkor Te mondd el másképp, mert a mindenütt olvasható fordulatokon átsiklik az olvasó, és csak az újdonságon akad meg a figyelme!
     
  • Egy értelmes általános iskolás tanuló megértené, amit közölni próbálsz? Ha mélyebb előismeretek vagy speciális tudás szükséges ehhez, akkor valami nem egyértelmű, és tisztábban kell fogalmaznod. A szövegírás akkor hatékony, ha az írottakat az is megérti, aki nem akarja.
     
  • Vajon az Idegen Szavak Szótára nélkül is érthető az értékesítési szöveged? Tudod, nem mindenkinél van kéznél a legújabb kiadás az internet böngészése közben. :)
     
  • Végül ellenőrizd, hogy érvényesül-e az, amit szövegírási csúszdahatásnak mondanak! Azaz: van-e egy – és csakis egy – ellenállhatatlanul magával ragadó, felesleges kitérők nélküli iránya a szövegednek? 

    Bob Bly szövegíró mester hasonlata szerint a végeredmény  legyen olyan, mint egy síkos csúszda: ha felülsz rá, nincs megállás – végig kell siklanod a teljes szövegen, a csúszda alján váró lezárásig, amely cselekvésre (pl. vásárlás, feliratkozás) szólítja fel az olvasót. Gazolj ki mindent, ami akadályozhatja az érdeklődőt a vásárlóvá válásban.


Áramvonalas szövegírás

Egyetlen szóval kifejezve: áramvonalassá kell tenned szöveget. Ezt célozza meg az összes felsorolt lépés. Ennek a hatásnak a kedvéért a végén még egyszer át kell nézned, és mindent könyörtelenül ki kell dobnod az irományból, ami nem a célt szolgálja. 

Ne feledd: terjedelemben a gyémánt sem nagy, és a szövegek értékét sem rőffel mérik, hanem a hatásukkal.


Ha profi kommunikációt akarsz, ahhoz profi tervre lesz szükséged. Ebben segítünk ingyenes előadásunkkal:
Tervezd meg a következő negyedéves kommunikációdat címmel.

További bejegyzések

Offline üzleti kommunikáció a sikeres kapcsolatépítéshez

Közeledik az ünnepi szezon: remek alkalom kimozdulni, és az üzleti kommunikáció offline frontvonalán beerősíteni a kapcsolatépítést. Egymást érik ilyenkor a karácsonyi és évzáró partik, különféle rendezvények, amiken Neked is érdemes névjegyeddel és széles mosollyal felfegyverkezve részt venned. 
 
Ki tudja, talán éppen egy ilyen alkalom hozza majd a 2018-as év legszuperebb ügyfelét vagy stratégiai partnerét számodra – de csak ha az alábbi kapcsolatépítési tippjeink közül minél többet bevezetsz idén a gyakorlatodba.

Üzleti kommunikáció szemtől szemben: 7 tipp a sikerhez

Olvasom tovább...

Térj a tárgyra! Értékesítési szöveg profi lezárással

Kerülgetik a forró kását, misztikus-varázsolós szövegeket írnak, de az értékesítési szöveg nem erről szól. Az amatőröket onnan ismered fel, hogy sokat köntörfalaznak, amíg a tárgyra térnek, és közben szép lassan elveszítik az Olvasót.

Élére kell állítani a kérdést, mert túl kevés az időd arra, hogy olyanokhoz beszélj, akiknek nincs pénzük a vásárlásra, nem döntőképesek, vagy csak a piacot tesztelik. 

Szép számmal akadnak olyanok is, akik tőled szeretnének ingyen infóhoz jutni a szakterületről, hogy aztán, ha már alaposan kioktattad őket, egy másik értékesítőtől vásároljanak. A legrosszabb rémálmodban se forduljon elő ilyen! 

Mi kell hozzá, hogy ne félszeg puhatolózás legyen az értékesítés – akár élőben történik, akár szöveg által, írásban?

Értékesítési szöveg tippek a sikeres lezáráshoz

Olvasom tovább...

A 404-es hibaoldal, amitől vonzó lesz az online kommunikációd

Mikor meglátogatsz egy számodra érdekes weboldalt, biztosan téged sem dob fel, ha nem működik egy link vagy maga az URL cím rossz. Inkább feladod, és kattintasz tovább. Miért lenne ez másképp, ha a saját weboldaladról van szó? Hogyan teheti vonzóbbá az online kommunikációd egy 404-es hibaoldal?

Így tedd egyedivé: design ötletek a 404-es hibaoldalhoz

Olvasom tovább...

Szövegírás ötparancsolat az ütős promólevélhez

Ha a szövegírás leghatékonyabb műfaját keresed, akkor a promólevéllel máris megtaláltad. 

Múlt heti cikkemben olvashattál néhány tárgysorötletet, ami a megnyitást garantálja. Ehhez teszek most hozzá még 3 tippet a tárgysor kapcsán és 4 tanácsot, ami a leveledet még olvasmányosabbá varázsolja. 

Hírleveles szövegírás öt egyszerű lépésben

Olvasom tovább...

Szövegírás trükkök, hogy jobban tarolj a hírleveleiddel

Milyen szövegírás trükkök segítségével fogalmazz a kíváncsiságot garantáltan felkeltő tárgysorokat hírleveleidhez? 
 
Ha ismersz néhány jól működő fogást, máris közelebb fogsz járni a célodhoz: ahhoz, hogy az emailedet egyáltalán megnyissák, és fáradságos szövegírói munkát eredménye ne a levélszemétben landoljon olvasatlanul.

5 tárgysorsablon, amivel gyerekjáték a sikeres szövegírás

Olvasom tovább...