A szövegírás vége, avagy amit legtöbben kihagynak - Tippek értékesítési üzenetek, üzleti kommunikáció, szövegírás, hirdetések és hírlevelek írásához

A szövegírás vége, avagy amit legtöbben kihagynak

A szövegírás vége, avagy amit legtöbben kihagynak

Kezdjük a végén! A szövegírás fináléja nem az, hogy kiteszed a pontot az utolsó mondatod végére. Ez csak az első felvonás volt, amely alatt a magával ragadó ihlet mámorában, dacolva minden stilisztikai és helyesírási szabállyal, szabadon áradóan leírtál minden érvet és indokot, ami meggyőzheti az olvasódat arról, hogy vásároljon.

Fontos, hogy ebben a szakaszban „szabálytalan” és laza legyél. A szövegírás lélektanilag nem más, mint a lelkesedés átadása. De ahhoz, hogy az olvasóid is átéljék azt az érzelmet, amit Te a szövegbe öntöttél, fegyelem is kell. Mi a teendőd azon a ponton, ahol egy amatőr elégedetten hátradőlne?


Szövegírás az ötletroham után

Végy búcsút a múzsától, és olvasd újra, fennhangon, amit írtál! Ez az a lépés, amihez igazi bátorság kell. Most szembesülhetsz minden ismétléssel, nyakatekert mondattal és elcsépelt közhellyel, ami utat talált a szövegedbe. 

Ez a legjobb jele annak, hogy öncenzúra nélkül, elengedetten írtál. Nem baj, kreatív ellazulás nélkül nincs hatásos szövegírás. Ha írás közben szerkesztesz, vagyis a szabad ötletelés szakaszában próbálod elérni a végső formát, annak úgyis csak görcsölés lesz a vége, és leragadsz már a legelső mondatnál. 

Ha ellenben az első vázlat mondatai még csikorognak, egy tucat elgépelést kell javítanod, az nagyon jó jel. Mert ha ezeket megláttad, akkor azt jelenti, hogy készen állsz a szerkesztésre. Ez az a lépés, amit a kezdő szövegírók és marketingesek kihagynak. 
Se ne sajnáld, se ne szégyelld soha az első vázlatodat! Minden fióknak szüksége van néhány szövegre, ami csak az övé. :)


Kihagyhatatlan utólépések a szövegírásban

  • Ne ragaszkodj a felesleges bekezdésekhez! Lehet, hogy a nagy részét ki kell dobni annak, amit írtál. De nem baj, mert ezek a kukába kerülő sorok is kellettek ahhoz, hogy ütősen meg tudd fogalmazni a lényeget. Selejtezz kegyetlenül! Így jobban érvényesül a szöveged lényege.

    Ha a fennhangon való olvasás során valamiről úgy érzed, hogy nem szívesen olvasnád fel, vagy mondanád el a hallgatóság szemébe nézve, közönség előtt, azt töröld ki, mert írásban sem meggyőzőbb!
     
  • A szövegírás része a közhelyirtás. A sablonos megfogalmazások valamikor újak, frissek voltak, de időközben elkoptak. Ez esetben a szabály: ha valami úgy hangzik, mint amit a „profi” reklámokban általában mondani szoktak, akkor Te mondd el másképp, mert a mindenütt olvasható fordulatokon átsiklik az olvasó, és csak az újdonságon akad meg a figyelme!
     
  • Egy értelmes általános iskolás tanuló megértené, amit közölni próbálsz? Ha mélyebb előismeretek vagy speciális tudás szükséges ehhez, akkor valami nem egyértelmű, és tisztábban kell fogalmaznod. A szövegírás akkor hatékony, ha az írottakat az is megérti, aki nem akarja.
     
  • Vajon az Idegen Szavak Szótára nélkül is érthető az értékesítési szöveged? Tudod, nem mindenkinél van kéznél a legújabb kiadás az internet böngészése közben. :)
     
  • Végül ellenőrizd, hogy érvényesül-e az, amit szövegírási csúszdahatásnak mondanak! Azaz: van-e egy – és csakis egy – ellenállhatatlanul magával ragadó, felesleges kitérők nélküli iránya a szövegednek? 

    Bob Bly szövegíró mester hasonlata szerint a végeredmény  legyen olyan, mint egy síkos csúszda: ha felülsz rá, nincs megállás – végig kell siklanod a teljes szövegen, a csúszda alján váró lezárásig, amely cselekvésre (pl. vásárlás, feliratkozás) szólítja fel az olvasót. Gazolj ki mindent, ami akadályozhatja az érdeklődőt a vásárlóvá válásban.


Áramvonalas szövegírás

Egyetlen szóval kifejezve: áramvonalassá kell tenned szöveget. Ezt célozza meg az összes felsorolt lépés. Ennek a hatásnak a kedvéért a végén még egyszer át kell nézned, és mindent könyörtelenül ki kell dobnod az irományból, ami nem a célt szolgálja. 

Ne feledd: terjedelemben a gyémánt sem nagy, és a szövegek értékét sem rőffel mérik, hanem a hatásukkal.


Ha profi kommunikációt akarsz, ahhoz profi tervre lesz szükséged. Ebben segítünk ingyenes előadásunkkal:
Tervezd meg a következő negyedéves kommunikációdat címmel.

További bejegyzések

Lájk vagy nem lájk? 7 tipp a közösségi média használatához

Csapjunk hát egyből a lecsóba! Mert ezért jöttél, nem? :) Mi kell hozzá, hogy ne csak a lájkok gyűljenek a Facebook-oldaladon vagy a közösségi média általad használt egyéb felületén, hanem konvertálni, azaz látogatóból vevőt varázsolni is tudj?

Így használd a közösségi média eszközeit ügyfélszerzésre

Olvasom tovább...

Ettől döglik a légy: az ütős értékesítési szöveg alapfogásai

Nem titok: bizalomépítő elemeket rejtünk el a szövegben, és vásárlásra ösztönző módszereket alkalmazunk, mindahányszor az a feladat, hogy a megrendelőnk számára megszülessen a tökéletesen hatékony értékesítési szöveg.

Ami titok, azt nem itt fogjuk elárulni, de tudásunkból adunk egy jókora szeletet, ha kéred. :)

Fülön csíp! Az értékesítési szöveg 3 alapfűszere

Olvasom tovább...

Divatfogalom vagy a marketing jövője? Growth hacking kisokos

Ha elsőre nem ugrik be, hogy ezt most eszik vagy isszák, nem vagy egyedül. Olyan új, hogy magyarul még jóformán szavunk sincs arra, hogy mi is a growth hacking. Mégis egyre többen hisznek abban, hogy ez a „trükkös növekedés” fogja felváltani a hagyományos marketinget.

Hogy mi lesz a jövője (lesz-e egyáltalán?), azt persze nem mi fogjuk ebben a cikkben eldönteni, hanem a piac. De addig is lássuk az új terület fogásait és alapszavait! Ki tudja, talán még hasznot is húzhatsz belőle, ha a versenytársaidnál hamarabb beszállsz…

Growth hacking: a leleményes, kis pénzigényű kreatív ötletek műfaja

Olvasom tovább...

Szövegírás GPS, hogy soha többé ne akadj el alkotás közben

A kész jobb, mint a tökéletes! Sok mindenre igaz az állítás, de talán a szövegírás területén a legigazabb. Sok ígéretes tehetséget a saját, túl magas elvárásai akadályoznak meg az alkotásban, vagy a nem létező, „ideális körülményekre” vár, hogy végre hozzákezdjen az íráshoz.

Miért nem megy a szövegírás, ha maximalista vagy?

Olvasom tovább...

A Viber az üzleti kommunikáció új modelljét ígéri

Ingyenes internetes hanghívások és üzenetküldés, ez a Viber. Kevésbé macerás, mint a Skype, az alkalmazás letöltésével ugyanis annyi a teendőnk, hogy beírjuk a telefonszámunkat. A Viber automatikusan detektálja, milyen kontaktjaink vannak már. Ha telefonálni szeretnénk vagy üzenetet küldeni, a Viber-felhasználókkal ez az interneten fog létrejönni – ingyen. Jól hangzik? 800 millió felhasználó már rábólintott. Eljött hát az ideje, hogy az üzleti szféra felé is nyissanak.

Hogyan tud az üzleti kommunikáció úgy működni, mint egy baráti telefonhívás?

Olvasom tovább...