Neuromarketing, avagy hogyan reagál tudatalattink a reklámokra? - Tippek értékesítési üzenetek, üzleti kommunikáció, szövegírás, hirdetések és hírlevelek írásához

Neuromarketing, avagy hogyan reagál tudatalattink a reklámokra?

Neuromarketing, avagy hogyan reagál tudatalattink a reklámokra?

Az esetek többségében már sok tanácsot leírtam az értékesítési szövegírással, a reklámmarketinggel kapcsolatban, és az üzleti kommunikációról is rengeteg szó esett. Most evezzünk egy kicsit különlegesebb vizekre, nézzük meg, hogy az általunk sikerrel használt reklámszöveg, reklámok és értékesítési szövegek milyen hatással lehetnek tudatalattinkra?


Tudósok csoportjai foglalkoznak agyunk és a hozzá kapcsolt sorozatos döntéshozatalok milyenségével és annak befolyásolásával. Eddig is ismert volt, hogy több reklámcég használ különféle rejtett képi hatásokat azért, hogy a tudatalattit befolyásolva vegyék rá az embereket a vásárlásra.

Napjainkra ez a megoldás továbbfejlődött. Egy olyan speciális szakterületet keltett életre, mint a neuromarketing. A neuromarketing nem más, mint a külső hatásokra adott mentális reakciók megfigyelése különféle módszerekkel, mint a fMRI, aminek segítségével az agytevékenységről alkotnak képet, vagy olyan számítógépes programok, amelyek bevonásával a mimikai változásokat tudják figyelemmel kísérni, majd elemezni. Emellett EEG-vel a szívverést, valamint a légzést, a bőr elektromos ellenállását együttesen figyelik.

A módszer leginkább Amerikában ismert, a ’90-es években találták ki a Harvard Egyetem laboratóriumaiban. 2002 óta használják neuromarketing néven.

A neuromarketinges szakemberek jelenleg reklámszakemberek segítségével próbálnak rájönni arra, milyen agyi tevékenységet váltanak ki a reklámok, mit érzünk, milyen reakciókat adunk akkor, ha tetszik egy termék és annak reklámja – és milyet, ha nem.

Ezek a reakciók biztonsággal meghatározhatók a modern berendezések segítségével, de a vásárlási szándék, a vásárlás folyamata ennél jóval összetettebb. A neuromarketing szakág tudósai szerint, mikor egy nekünk tetsző terméket meglátunk, vér tódul az agykéreg prefrontális részébe. Agyunk ezen része az identitásért, az önmagunkról kialakított képért felelős.

S általában a reklámok ezt próbálják megcélozni, önképünk befolyásolásával akarnak rávenni termékeket megvásárlására, szolgáltatások igénybevételére. Amivel addig nincs is semmi baj, míg nem látjuk a „ló másik oldalát”.

Hogy mennyire gyerekcipőben jár a neuromarketing, bizonyítja az a tény, hogy agyunk kevesebb, mint 3 másodperc alatt hoz különböző döntéseket, amit nagyban befolyásolnak a berögződések, a megszokások, a tanult folyamatok. Ennek ellenére napjainkban az olyan óriáscégek élnek a neuromarketing módszereivel, mint a Google vagy a CBS televízió.

Csatlakozz a Facebook oldalunkhoz, ahol napi szinten olvashatsz érdekességeket az üzleti kommunikáció világából.

További bejegyzések

Az év első közösségi média forradalma: változik a Facebook

Előnyödre vagy hátrányodra van a közösségi média éllovasa által beharangozott fordulat? Attól függ, melyik oldalon állsz: hirdetni szeretnél, vagy inkább minden vágyad az, hogy békén hagyjanak, mert a családoddal, barátaiddal való kommunikációra szereted használni a Facebookot.

Mark Zuckerberg friss, pár napos bejelentése alapján ezután a felhasználók hírfolyamát a barátaik és családtagjaik bejegyzései fogják uralni, mert a Facebook idéntől korlátozni fogja a hirdetéseket, reklámokat.

Tyűha! Vajon akkor mi, szövegírók és tartalomgyárosok már készülhetünk is szakmát váltani?

Mi lesz a közösségi média marketinges használatával?

Olvasom tovább...

2018-as közösségi média trendek

Ha valaki esetleg még kételkedne a közösségi média valóságalakító erejében, elegendő felidéznie a tavalyi amerikai elnökválasztás esetét. A várt eredmény feje tetejére állításában a Facebooknak oroszlánrésze volt. Sokan még most is felróják Zuckerbergnek, hogy olyan álhírek terjedését tette lehetővé, amik a most a Fehér Házban csücsülő győztesnek kedveztek. (Erről annak idején itt írtunk részletesebben.)

Idén „fokozódik a helyzetˮ a közösségi média fórumain

Olvasom tovább...

Célállítási szabályok a 2018-as marketing terv megírásához

Először is egyáltalán minek az írott, részletes marketing terv? Mágikus gondolkodásnak tűnik az egész: mintha az, hogy erősen hiszünk valamiben, hozzásegítene a megvalósuláshoz. Van arra egy valamilyen bizonyíték, hogy a tervezés elengedhetetlen a sikerhez? Vagy úgyis csak szerencse kérdése az egész?

Igen, a marketing terv valóban működik!

Olvasom tovább...

Angyali üdvözletek: üzleti kommunikáció az ünnepi szezonban

Egész évben vártad, hogy legalább most, a vége felé kifújd magadat? Ha az üzleti kommunikáció területén mozogsz, akkor még ne tedd! Hiszen ez a műfaj a partnerekkel és az ügyfelekkel való kapcsolattartásról szól. Márpedig számukra az ünnepnapok olyan különleges alkalmat jelentenek, amit nem szabad hagynod úgy elmúlni, hogy ne üzenj nekik.
 
Hogyan jelenj meg úgy az életükben az év végi ünnepek alkalmával, hogy elegáns és stílusos legyen? Íme a tippjeink.

Az üzleti kommunikáció alapszabálya: tedd személyessé!

Olvasom tovább...

Blogírás KonMari módra: így lomtalanítsd a szöveget

Marie Kondo, a szervezett terekben rejlő rend és szépség japán múzsája a blogírás terén is hasznos tanácsokat tud adni. Nem mintha az otthoni rendrakás, lomtalanítás művészetéről átnyergelt volna a marketingre. De ha jobban belegondolunk, a szövegírásra is érvényes az, amit a KonMari módszer szabályai az élvezhetőbb élettér kialakítására ajánlanak.

A KonMari szabálytól Einsteinen át a blogírásig

Olvasom tovább...